Jag har inte studerat Jarlar ännu, men jag har fått en uppfattning att vi bör skilja på "Riksjarl" och "Jarl".
Riksjarl är inte heller det ett bra namn egentligen eftersom vi hade jarlar innan vi var ett Rike.... Samtidigt kanske det ligger en förklaring i just detta?
Riksjarlar hade vi från slutet av 1100 talet fram till 1304. Från riksenandet 1260 började gradvis titeln Riksjarl ersättas med titeln Marsk.
Riket enades ca 1260 till ett Rike. Före 1260 fanns alltså fler riken, minst två, kanske fler. Det fanns även en Union mellan dessa riken sedan mycket lång tid tillbaka.
Gutasagan skriver att Sveakungen var den som förhandlade med Gutarna. Gutarna skulle betala 60 mark årligen till Svia Rikes Kung och hans jarl som delade på beloppet. Avtalet omfattade även Uppsalakungens hav och hamnar. Avtalet skrevs 1220. Fram till 1220 var karl den Döve Jarl i Götaland. Han är den enda jarl vi känner till, vad jag vet, under 1220.
Sviariki bör därmed vara Götaland. Mälardalen kan då vara Sviaveldi - som regerades av Uppsalakungen - vars hav och hamnar omfattades av avtalet.
Gotland verkar alltså ansluta sig till unionen - inte till något speciellt Rike (problem finns med att förklara varför just Sviarikes kung och hans jarl delade på pengarna)
Jarlar kan alltså ha funnits inom de olika riken som fanns före riksenandet - och titeln Jarl levde kvar fram tills att riket var stablit runt år 1300 - och ersattes då med titlen Marsk.
Ovanstående spekulation täcker då kanske åren ca 1000 - till slutet av 1100 talet, ca 200 år.
Vikingatidens jarlar - vilka var då de?
Sagorna berättar ofta att kungen satte en jarl att sköta områden där han själv inte kunde vistas regelbundet. En jarl bör då vara en kunglig förvaltare av ett område, kanske mer åt militärhållet än kamrershållet. Kungarna ifråga var oftast landkungar, alltså kungar över mindre landområden såsom Landkskap osv.
Har vi källor på titeln jarl från annat än sagorna gällande åren 1000 till 1100? Eller är titeln jarl tillbakaförd i tid av sagoskrivarna?
Har vi spår av titeln Jarl före vikingatid? Källor? Sagor?
Thomas