Jag har studerat båtar och skepp från yngre järnålder i många år så jag känner materialet. Jag vet också att alla bilder från Norden som påstås föreställa skepp med segel innan 800-talet också har alternativa tolkningar.
Betyder det att avbildningarna av minoernas och feniciernas segelskepp - från Kreta, Akrotir,i Thebes och Luxor - också har alternativa tolkningar?!
I så fall borde du ju ge en rad forskarna få klar besked - och endera historieböcker skrivas om...
Estland hör inte till Norden, det är helt korrekt.
Skal vi därmed utgå från att dom skeppet från Salme - med klara kulturförbindelser till vendeltidens kulturuttryck - var okänt för vendeltidens svenskar, götar, danskar och norrmän...?
Venderna hade redan under ÄRJÅ seglat genom Öresund för att komma till Nordsjön och Engelska kanalen - "med segel av skinn". Hur skal vi tolka det?
Eller menar du vi skal förkasta Caesar, Brutus och Sidonius ögonvittnesskildringar som källor - när dom berättar att vender och germaner som garvade navigatörer av skepp med "segel av skinn"?
Vilka källor - annat än konkreta, daterade fynd av skrov med mast och mastfot - kan vi överhuvudtaget acceptera som klara vittnesmål på seglande skepp?
Sen tog jag fram nyheten från England, där experten på neolitiska krukskärvor Carl Thorpe numer visar fram en inbränd dekoration visande ett skepp med både mast och segel. Skal det också underkännas som bevis på att det i Nordens omedelbara närhet fanns segelbåtar under neolitikum? I så fall har du än en expert som bara väntar på dina korrektioner...
I vilket fall som helst kan det vara lönt att uppdatera sej på vad som hänt och händer inom området innan du fullför dina studier. i annat fall riskerar du enbart upprepa det post-moderna 70-talets reaktionära spekulationer - där frånvaron av bevis formuleras som bevis på frånvaro. Du vet ju redan bättre - och att historia är fortfarande färskvara - i dag mer än någonsin.
https://floasche.wordpress.com/2014/0/