Koppla in ätterna i detta.
Definitivt intressant. Hur många ätter finns det i det nuv. Sverige under för-katolsk tid?
Olika ätter bildar unioner.
När tre lejon med var sin krona förenas under en och samma tron - som i Valdemar Birgerssons sigill - får vi utgå från att tre olika ätter ('stammar') fusionerat.
Vem annan än den svenska, götska och finska (vendiska) ätter/stammar är det som då förenas?
I Bjälbo-grenen finns det ena lejonet (götarnas?) bevarad - i sin barocka frimodighet:
När unionen är etablerad och den yngre brodern får ta över spiran får vi även en uppgraderad variant, där det ena lejonet nu är kvar - och forntiden blivit tre kronor.
När statsskicket i Sverige-Finland reorganiseras, efter reformationen, får finnarna sin egen konstitution - som ärftlig monarki ('storhertigdöme'). Som bevis därpå utformas ett nationellt emblem - där såväl lejonet som örnen och den gamla Midgårdssymbolen (åter igen?) finns med:
(Alla bilder: wikipedia.se)
Sen finns det hjärtan eller rosor bland dom senare svensk-finska kungavapen, varför man får tro att varje (gamla) kungslinje redan förenat olika antal hertigdömen (län). Betyder det att varje län representerar var sin ätt - eller var det just en och samma, gamla ätt ('stam') som varit deras basen för deras forna gemenskap...?
Ju mer jag studerar källorna ju mer stöd hittar jag för min hypotes - och ändå är jag mycket kritisk och ifrågasättande.
Thomas
Vilka källor syftar du till här?