Karlfredrik, jag har ingen aning om hur gammalt vårt folkstyre kan vara - och vi kan knappast hitta källor om dess ålder heller tyvärr - så det blir att spekulera och gissa
men det är vi ju vana vid.
Jag har under många år skrivit om Sveakungen och hans "arbetsuppgifter" och det känns trevligt att någon annan ser samma sak som jag tycker mig se, inte enbart alltså att en "överkung" fanns utan även hans arbetsuppgifter.
Eftersom lagmännen bl.a. dömde honom till att garantera alla landskapslagar har jag uppfattningen att en av hans ansvarsområden var att besöka Tingen samt vara en sista instans vid överklaganden. Jag ser honom som blotkung, och överbefälhavare i krig. Till sin försörjning hade han Uppsala Öd. Han var alltså ekonomiskt oberoende.
Men, jag ser honom inte som "överkung" med underlydande "underkungar". Hans ansvarsområden låg på ett annat plan än landskapskungarnas - och han hade inte med landskapens inte styre att göra - mer än att han såg till att även Kungarna följde respektive lag. Jag tror också att han var kung över Unionen Svitjod - som senare blev riket Sverige.
Min hypotes förklarar t.ex. hur ett antal Kungar kunde avsättas (vräkas) som blotkungar - men fortsätta att vara Kungar.
Thomas