Tolkning av text (framsida)
Texten på objektet har nu tolkats som:
HARALD GORMSEN, KUNG AV DANSKAR, SKÅNE, JOMSBORG, STADEN OLDENBURG
Tolkning av kors (baksida)
Korset tyder på att objektet måste vara gjort vid Haralds kristnande eller därefter.
Datering av objektet
Texten säger inget om att Harald Blåtand var kung över Norge vilket kan begränsa tidsintervallet för dateringen. Observera att den stora Jellingstenen nämner att Harald lagt under sig Danmark och Norge.
Följande teorier finns gällande datering:
• Dopet ca 960-963 - Dopgåva
• Bröllopet ca 970 - Bröllopsgåva (förespråkas av numismatikern Peter Kraneveld)
• Begravningen ca 985-986 – Karonsmynt (förespråkas av arkeologen Sven Rosborn)
Dopgåveteorin har en svaghet i att Skåne inte torde ha erövrats vid tidpunkten för dopet samt att texten är mer politisk än religiös.
Bröllopsgåveteorin har en styrka i att Oldenburgs biskopsstift bildades 968, att stiftet var förmöget samt att Haralds svärfar Mistivoj hade nära kontakter med biskoporna och sedermera gifte sig med Oldenburgs biskop Wagos syster Hardike. Det kan alltså vara en bröllopsgåva tillverkad i Oldenburg på uppdrag av Mistivoj vilken Harald även ingick allians med. Alternativt kan det vara en bröllopsgåva från Harald till Tove med tanke på utdraget av följande text:
In the tenth century the following ritual became common in Western Europe during a wedding. If a transfer of land was to be made, the woman knelt before the man and acknowledged that he would be her protector and that of her possessions, a role formerly played by her father or brothers. A ring, blessed by the priest in the name of the Trinity, was placed upon the bride´s finger. She might also receive token gifts of gold and silver while the groom recited, “With this ring I wed you, with this gold and silver I honor you.” It was only in the tenth century that this ritual became common. (World History: Ancient and medieval times to A.D. 1500 (page 368), by Charles A. Frazee)
En ytterligare styrka med teorin är att Norge förmodligen inte var erövrat vid tidpunkten för bröllopet men å andra sidan var inte Skåne heller det enligt dendrologin.
Teorin om karonsmynt har en styrka i att lösmynt hittats i vikingatida och medeltida gravar. Vidare var Skåne definitivt erövrat vid tidpunkten för begravningen och när det gäller Norge var kontrollen förlorad. Frågan är dock om man ville kännas vid den förlorade kontrollen. Karonsteorin utesluter inte att det var en bröllopsgåva som följde med honom i graven. Boken Guld, magt og tro av Jörgensen Vang är beställd och kan kanske ge oss mer vägledning där.
Fyndplatsen
Fyndplatsen för guldobjektet år 1841 i Wiejkowo (3 km från Wollin) är också högintressant för teorierna med tanke på att en kyrka skulle byggas vid fyndplatsen och vid dessa platser är det vanligt med gamla gravar. Detta skulle styrka teorin om att Harald fördes till Jomsborg och sedan begravdes där (i alla fall första gången om man beaktar eventuell återförsel till Roskilde). Detta förutsätter att platsen för Jomsborg idag är Wollin och att gravplatserna låg ca 3 km utanför staden (på andra sidan bron), se bifogad karta.