Vi vet att Iona attackerades 784, 806, men att det kan förekommit fler attacker däremellan, allt enligt sekundärkällor som framkommit under vår diskussion. Attacken 806 är den mest omskrivna och ger eko, genom att av Romersk Katolikerna anges som orsak bakom att klostret överges.
Vetgirig; jeg har været i mit personlige bibliotek for at læse, hvad John Haywood skriver om Iona. Nu tror jeg ikke der kan tilføres mere til emnet.
Citat, engelsk oversat til dansk:
Første angreb på øen Iona var år 795.
År 802 kom vikingerne tilbage, hvor de afbrændte klostret.
År 806 kom et ny angreb, hvor 68 munke blev dræbt. Det medførte at hovedparten af munkene allerede år 807 trak sig tilbage til det mere sikre Kells i nærheden af Dublin. Munken
Blathmacc blev frivilligt tilbage som ’prior’.
År 814 tog ’abbeden’ den endelige beslutning om, at klostret Iona skulle trække sig permanent tilbage til det mere sikre Kells i Irland. Prior
Blathmacc og en symbolsk forsamling af munke, blev frivilligt efterladt og var parate til at lide martyrdøden.
Da vikingerne atter ankom år 825 blev prior
Blathmacc udsat for tortur og dræbt sammen med flere munke - efter at have afvist at afsløre gemmestedet for St Columba’s dyrebare helligdomme. Kun lidt er kendt om Iona de næste 150 år.
Prior
Blathmacc var Blathmacc mac Flaind, en munk af kongelig irsk herkomst fra Iona. En detaljeret beretning om Blathmacc’s martyrium blev nedskrevet på latinske vers af Walafrid Strabo, ’abbed’ af det tyske kloster Reichnau (838-49).