Apropå huvudvärk av scolier som del av huvudverket;
En orsak är just den passus som omhandlar kopplingen mellan "Terra Feminarum" och Finland, vilket Adam i kap. IV också benämner som "Vinland".
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6153.msg69031.html#msg69031I Hamburgstiftens annaler berättas förövrigt att den mäktige ärkebiskop Adalvards unde råren 1046/47 avslår erbjudandet att bli påve av den orsak att nu är upptagen med viktigare saker - beskriven som "missionen i "Vendland". Detta lär ha inkluderad "Vinland" och "Kvenland" - hvilka Adam beskriver som "Terra Feminarum" och 'Amazonenernas land'. Dessutom anger han detta områdets relation till "Ansgars Birka" och öarna i norra del av Östersjön - väster om "Estland" och "Skyternas rike".
Historien om Anunds krigståg till 'Kvinnornas land' beskrivs tydligen av Adam - som ändock anger Adalvard dy. som källan till histoien - och garanten för uppgifternas trovärdighet. Adalavard borde ju veta också - eftersom han efter Emunds död (1061) reser från Sigtuna till "dom baltiska öarna" (Åland) för att leta efter missionsbiskop Unnis grav".
I Florenslistan får vi sen veta att Adalvard INTE kunde hitta vare sej Ansgars kyrka eller Unnis grav - eftersom "Birka nu var förstörd". Förstörelsen av Birka hade alltså något att beställa med den "hedniska reaktion" som tydligen följde efter Anunds tragiska död 1050 - och varade fram till Emunds död 1061.
När det nu finns runstenar från 1050-talet som
också berättar om härtåg till Finland blir kopplingen mellan Adams, Florenslistans och Ingvarsagans berättelser givetvis en smula enerverande. När det dessutom finns finska folksägen som beskriver samma sak - även dom på ett enerverande sätt - kan det givetvis upplevas som enigmatisk att behandla frågan objektivt. Problemet styrks givetvis när det numer dyker upp nya, tekniska bevis för katolska silverpenningars och krigares närvaro i södra Finland under tiden i fråga, som beskrivit ovan.