Uppsala är en oerhört spännande plats och måste ha varit en av Sveriges största centralplatser under delar av järnåldern. Sen skall man nog vara oerhört försiktig med att göra sagor till fakta. Det är i modern forskningstradition inte ok att koppla platser ur sagomaterialet till en fysisk plats. Denna hållning håller dock på att luckras upp.
Tog mig friheten att lyfta över frågan till en annan och förhoppningsvis mer relevant tråd.
Först så hoppas jag att vi kan undvika misstaget att sätta likhetstecken mellan saga (som i isländsk saga) och saga (som Snövit och de sju dvärgarna). Snälla Marty, gör inte det.
Sedan är det en annan sak att många av de isländska sagorna innehåller uppgifter som är orimliga (Ane den gamle), motsägelsefulla (är Oden inflyttad från mindre Asien eller är han en gud?) eller saknar stöd i andra källor (väldigt mycket annat). Allt detta gör att vi uppenbarligen måste vara ytterst försiktiga med att tolka de gamla källorna. Detta gäller oavsett om det är Snorres sagor, sagor nedskrivna av andra, eller kyrkliga källor.
Det är väl uppenbart att en hel del användbar arkeologi har kommit ur historiska källor. Ett exempel är Maclarens och sedan Calverts sökande efter Troja. Andra källor torde leda fel, som när vuxna människor på fullt allvar letar träskepp högt uppe på Ararat.
Jag menar att det sundaste förhållningssättet är att acceptera att de källor vi har faktiskt finns. Uppgifterna vi kan få från dem förtjänar att prövas, förutsättningslöst. En prövning kan leda till en uppgift förkastas, att den bekräftas eller ses som mer eller mindre sannolik. Men att gå till ren beröringsskräck gagnar inte någon god sak.
Därför menar jag att i fallet Uppsala så måste det finnas en god kompromiss mellan att å ena sidan okritiskt se Ynglingatal som en sanning och att å andra sidan helt negligera att Uppsala över huvud taget har nämnts i någon källa före 1164.
Ska vi vara strikta kan vi ju inte veta något om någonting alls (vi kan inte ens vara helt säkra på att vårt eget jag existerar) men en sådan filosofisk hållning är ofruktbar ur vetenskaplig och kulturell synvinkel, och på gränsen till pubertal/gymnasial. Vi måste kunna förutsätta vissa saker, utan att i detalj analysera varje del för sig. Detta är skillnaden mellan att "kunna" och att "förstå".
Bra formulering i ett bra inlägg. Håller med, René Descartes hade blivit en usel arkeolog. Välkommen till forumet!