Frågvis Amatör!
Dessutom menar jag att det Skåne, som gällde under Uppåkras tid är just ungefär vad vi idag kallar SV Skåne. Närmast har omvärlden enligt vad jag läste några år tillbaks döpt Skåne efter den SV udden på halvön och denna kallades Scandia eller liknande. T o m under dansk tid mindes man att Skåne var annorlunda politiskt längre tillbaks när man gjorde Kristianstad till länsresidens (något som svenska ockupationen behöll). Det finns en avhandling, som kopplar inlandscentra till nära kusten centra. Det "märkliga" är att än idag överensstämmer gränserna för dessa kopplingar.
Alltså, när man i danska dokument läser att Skåningarna gör uppror el dyl, är det inte självklart att befolkningen i HELA dagens Skåne deltog.
Jag själv är född i NV Skåne (släkten), så jag känner ju till en del om bygderna. Uppväxt i Svalöv/Teckomatorp och gymnasium i Lund. Orienterar, så jag har även vistats ute i skogarna och har sinne för att se märkena (spår av olika slag). Min reflektion är att behovet av sten var så stort i Skåne att många gravar strök med den vägen. T ex finns det kvar sådana små stenhögar inne "bokskogen" öster om Lund resp någon skog SO om Lund någon mil. De liknar dessa "Göteborgsdjävlar" i storlek och utseende i vår tid, men jag har ingen aning om innehåll. Idag är de täckta av boklöv och i princip inte synliga. Ibland kallas de odlingsrösen. Vid rätt årstid, så kan man dock skönja dem. Blir det täckande snötäcke, kan man gå ut och söka direkt snön smält bort. Man bör då kunna se enstaka sten genom lövmattan och avtrycket av en ev kantränna, vill jag minnas.
F ö är det troligt att det mesta av bokskogarna i Skåne inte är så mycket äldre än runt 150 år, förutom möjligen de delar som en gång var adelns jaktskog. Min far har haft fotografier från t ex trakterna av Stidsvig, Ö Ljungby och upp mot Örkelljunga tagna efter 1850 och troligen 1880/90, som visar på öppna marker (betesmark) så långt horisonten räcker med mängder av stengärdesgårdar, där enstaka träd (ek eller bok) finns i något gärdeskors eller hörn. Jag vill tro att merparten av dessa "urgamla" skogar alltså inte är äldre än så.
I trakterna finns en f d allmänning, som idag är uppdelad i ägor inom byn Rösa. Från detta område levererade byamännen sten till stenkrossen i Gråmanstorp (vid järnvägen) i 75 år. Det finns ett gränskors i NV, där det N om ligger kvar ett antal domarringar, vilket ligger i en annan socken och alltså har annan ägare. Även åt V är det några intressanta lämningar. Kvar inne i området (Rösa byamarker) finns några jordkullar, som jag pekade ut för typ 30 år sedan, då de verkade vara missade av dåvarande inventering. Borde vara gravar. I övrigt finns bara vad som betecknas "odlingsrösen" (relativt låga) kvar inom betesmarkerna, men UNDER stenen kollade man inte och där ligger torvad sten. Man kan ju alltid undra över varifrån all sten till stenkrossen togs, för gärdesgårdarna finns i stort kvar. Området har lång kultisk tradition eftersom det i dess S delar finns en rund idag icke synlig (annat än från luften vid rätta klockslag) konstruktion typ 100m i diameter (vallar och mellanliggande diken) dold under torven, troligen bronsålder.