Edmund. Jeg håber ikke du tar det ilde op, at jeg her giver et eksempel, der viser hvordan små unøjagtigheder på alen-målet forstørres op.
Dine ringborge-målinger rejser nemlig et principielt problem, når afstande skal udmåles med en givet målestok, som du har gjort med Eshøj-kæppen, og de andre alenmål. Det skyldes at et alenmål er ikke et tal, men et interval. Det har ikke så stor betydning ved små afstande som høj-inventar og gav faktisk interessante resultater her. Som du selv skriver:
Her skal man forholde sig et par ting. Tidligere har jeg udtrykt, ”at ved mindre opgaver med en udstrækning på et par meter er stokken anvendelig”. Større længdemål mister naturligt en del af den tilstræbte præcision ...
Lad os tage Borremosemålet på 0,33m. Lad os sige at tolerancen eller det slør vi må forvente på målet er 0,5 mm. Borremose-foden vil da ligge i intervallet 0,3295m - 0,3305m. Hvis vi bruger dette mål på en ringborg med diameter på 200m så vil det mindste mål give 606,98 fod mens det største giver 605,14 fod. I middel fås altså 606,06 fod men usikkerheden er på knap en fod (0,91 fod). Det giver derfor ingen mening at finde den afvigelse du kalder "tolerence" men det hele antal fod med en vis usikkerhed på knap en fod. Man kunne skrive 606 fod
+ 1 fod
Ved højden i Jelling-romben på 345,6m fås med Eshøj-foden på 0,3142m en højde på 1099,9fod mens 1907 foden på 0,3138535m giver 1100,5fod. I begge tilfælde er det rimeligt at antage at hensigten har været 1100 fod da denne værdi netop gør det muligt at indse at arealet af en ringborg går 11 gange op i romben som jeg har vist.
Kun hvis særlige særlige mål springer i øjnene tror jeg man kan slutte, at de har været intenderet.
Et sådant mål kunne også være 555 Trelleborg fod som indre mål i Trelleborg og 555 Eshøj fod som ydre mål. Her er der forholdet mellem de to mål på ca. 1/Vphi
~ 4/pi = 1,273 der springer i øjnene og udpeger en kendt konstruktion af Cirklens Kvadratur, som Niels Ishøj C har skrevet om.
Bemærk forøvrigt, at 0,400m divideret med 1,273 giver 0,3142m (Eshøj foden) og divideres igen med 1,273 fås 0,2468 m (tæt på Trelleborg alen)