Om Roden består av sju skepplag: Frösåker · Bro och Vätö · Danderyd · Frötuna och Länna · Väddö och Häverö · Värmdö · Åker (Frösåker benämns senare för härad) och
ett skeppslag = en socken som du menar,
Du räknar här upp sentida häradsbildning av det gamla Roden. Jag såg att Roslagens museum anger att Nordroden finns norr om Länne med Sydroden söder om. Det anser jag är en missuppfattning. Det nämnda är istället en uppdelning av Nordroden i en norra resp södra del. Sydroden sträcker sig i verkligheten från Södertörn t o m Vikbolandet.
Jag gör ett försök att lista ingående socknar, av vilka alltså huvuddelen satte upp var sitt skepp (besättning 24+1).
OBS! Kan vara blandat med senare socknar som utgrenats p g a befolkningsökningar ur ett ursprungligt skeppslag. Hittade ingen bra lista.
Hållnäs, Västland, Österlövsta, Älvkarleby, Gävle, Hamrånge, Hedesunda, Hille, Valbo
Häverö, Singö, Väddö, Björkö-Arholma, Roslags-Bro, Vätö, Blidö, Frötuna, Länna, Norrtälje, Rådmansö, Edebo, Börstil, Forsmark, Gräsö, Harg, Hökhuvud, Valö, Öregrund, Östhammar
Riala, Ljusterö, Roslags-Kulla, Österåker norra, Östra Ryd, norraVaxholm, Österåker södra, Östra Ryd södra, Täby, Danderyd, Djursholm, Lidingö, Boo, Djurö, Gustavsberg, Ingarö, Möja, Värmdö, Adelsö, Ekerö, Färentuna, Hilleshög, Lovö, Munsö, Skå, Sånga
Det innebär att Björköstaden var anlagd i en del av Roden, vilket inte bör vara en slump. Björköstadens handel garanterades av någon från Mälarområdet utifrån kommande makt. Enligt min mening Vendland, där Gutarna svarar för organisering och anläggande.
Det är heller ingen slump att när Folklanden börjar ena sig, så anlägger den nya makten i vardande en ny stad, Sigtuna, men utanför Roden, och tillser samtidigt att konkurrenten överges.