Många intressanta tankar och vinklar. "Alla trådar värda är värda att dra i" är mycket bra sagt, Yngwe.
Skoglar: dina tankar om en stormans sätesgård eller "boställe" var behövliga.
Jag skulle kunna tänka mig att lägga till en mer generell innebörd som "Boställe" (av mer eller mindre specifikt slag), till listan över möjliga betydelser. Under en sådan rubrik skulle dina tankar gå in bra, tycker jag.
En betydelse såsom "stormans boställe" gränsar, som jag ser det, annars till åtminstone en av mina punkter, men faller kanske inte helt under någon av dem. Jag ser det som att din betydelse angränsar till den utvidgade betydelsen av min "punkt 2", som framgår av dess parentes, alltså funderingen på om även Uppsla Öds-gods kunde ha kommit att kallas Bosgård, en fundering föranledd av att det som omnämns "bo" i Östgötalagen där uttolkas som Uppsala Öds-gods, se hänvisningar i min parentes i punkt två ovan.
Angående förnamnsteorin (av förnamnet Bo) hänvisade jag till just Bo Jonsson (Grip) av den anledningen att han sannolikt är den enskilde man som innehaft flest gårdar genom tiderna i nuvarande Sverige och Finland, så skulle en enda man ens ha haft möjlighet ha ge namn till väldigt många gårdar, så skulle det nog ha varit just han.
Vi förutsätter f.ö. nu att frekvensen av Bosgård är avsevärt större än t.ex. Larsgården/Larsagården, Andersgården m.fl. vanliga förnamn. Det gör vi väl rätt i?