Kære Slemme
De förändringar Du gjort i skriften "Et kongemøde, seks grænsesten & Danaholmen" är till det bättre tycker jag. Nu framgår det att det är en tes från Din sida att Blekinge blev danskt efter slaget vid Svolder, och inte historisk fakta. Du har gjort ett bra jobb med ändringarna Slemme.
Jag har tagit del av Sara Holmblads C-uppsats "Skånes kristnande - vad säger runstenar och gravfält?" Uppsala 2003 som Du refererar till. Det är alltså en C-uppsats och inte en avhandling som Du uppger. I denna uppsats har jag inte hittat någonting som pekar mot att Blekinge blev danskt efter slaget vid Svolder. Istället skriver Sara på sidan 17 följande:
Att Skåne har varit ett delat landskap under runstensperioden verkar högst troligt. Den nordöstra delen har med stor sannolikhet hört ihop med Blekinge, Gotland, Öland och Möre. Det är först på 1100-talet som en dansk kungamakt kan skönjas i Vä.
Om inte nordöstra Skåne var en del av Danmark förrän på 1100-talet, hur kan då Blekinge vara en del av det danska riket redan år 1000? Sara Holmblads slutsats om nordöstra Skåne är densamma som Magnus Edekling lägger fram i sin bok. Även Mats Anglert kommer fram till samma slutsats i sin doktorsavhandling "Kyrkor och herravälde".
I Din skrift står det bla att den Du tror är den riktige Emund Slemme dog 985-86. I gränstraktaten står det om Blekinge och Brömse sten. Enligt Din tes blev inte Blekinge danskt förrän efter slaget vid Svolder år 1000. Alltså bör "Landamäri I" ha tillkommit
efter år 1000 då Din Emund Slemme redan
har varit död i minst 4 år. Detta problem löser Du med följande på sidan 17:
Kongemødet år 100 blev således en politisk status over de indgåede aftaler tillbage fra 980'erne hvor Svend Tveskæg og Emund Slemme påbegyndte grænsedragningen - en opdatering af forholdene efter slaget ved Svold.
Du är alltså inne och klipper och klistrar i orginaltexten för att få ihop Din tes. Brömse sten och Blekinge skall alltså vara ett senare tillägg efter Emund Slemmes död som inte var med i orginaltexten. Min syn på denna tes är : Hele denne tese hviler på for løst et grundlag.
Du skriver också på sidan 16 följande om gränsdragningen av Hallands gräns:
Derfor opstod ideen med markering af Hallands grænse gennem at sætte eller markere sten ved flere af datidens kommunikationsveje.
Varför är då endast
en av Blekinges
6 stycken dåtida "vägar" norrut markerade med en gränssten. Det finns alltså inte en enda gränssten mellan Blekinge och Värend! Mycket märkligt tycker jag (om man nu anser att "Landamäri I" är ett trovärdigt dokument).
En annan sak som talar emot Din tes är Blekinges svenska böte-platser och deras pålspärrar. Dessa marina spärranläggningar började byggas ca år 1000 enligt C14-dateringar (det finns dock de forskare som menar att de började anläggas redan i slutet av 900-talet). Dessa pålspärrar underhölls sedan ända fram till första halvan av 1200-talet.
Om Blekinge blev danskt efter slaget vid Svolder, hur kunde då danerna tillåta att svearna byggde upp detta omfattande marina försvar i Blekinge? Det skall tilläggas att i Blekinges skärgård finns Nordens största kända koncentration av marina spärranläggningar från vikingatid till tidig medeltid.
Det enklaste sättet att sätta sig in i ämnet är Magnus Edeklings bok "När blev Blekinge danskt?", som på ett bra sätt sammanfattar forskningen fram till dagens datum.
Tyvärr Slemme, jag finner inte Din tes trovärdig. Du har inte presenterat någonting som påvisar att Blekinge blev danskt efter slaget vid Svolder år 1000.
Med venlig hilsen
Anganatyr