Det er rigtigt, som Troels skriver, at jeg er blevet bidt af emnet.
Jeg vil benytte anledningen til at sige mere præcist, hvad emnet er, og hvor dybt biddet har trængt sig ind – i min forhen så uberørte person.
Emnet var oprindelig en ejendommelig form på en palisade. Den lignede et signal og var så stor, at man kun med megen dårlig vilje kunne begrunde den med tilfældigheder.
På det tidspunkt vidste jeg intet om hellenismens hellige geometri, talmystik eller gematria (som måske hedder gematri på dansk ?)
Jeg fandt koden til signalet og mailede den til artikelforfatterne. På grund af emnets størrelse og gådens dybde, regnede jeg med at jeg ville få svar fra arkæologerne omgående. Og, hvis det var gået sådan, ville jeg nok have været ude af sagen. Og undgået biddet !
Men jeg fik ikke noget svar. Da jeg selv henvendte mig, fik jeg at vide, at jeg nok havde ret, men at det var uinteressant for bladets læsere.
Jeg havde svært ved at tro derpå, men idag må jeg nok give bladets redaktør ret : Skalks abonnenter og Danmarks befolkning ønsker ikke at vide den slags ting. Lidt af forklaringen derpå fik jeg, ved at tale med en matematiker : “Platonismen har i to tusinde år fungeret som bremse for udviklingen i geometri og aritmetik. Antikkens systemer omkring smukke og hellige former og tal er uforenelige med moderne videnskab.“
Samtidig fik jeg af en ung californier stukket en bog i hånden : Jesus Christ Sun of God. Af David Fideler. Den gav mig et første indtryk af disse irrationnelle former for geometri og aritmetik. Det drejer sig om meget omfattende systemer, som hundrede tusinder af mennesker har arbejdet på, troet på og benyttet i deres kommunikation og livsholdning.
For at give mennesker, der ikke er blevet bidt, en ide om min reaktion, så forestil jer, at I aldrig har hørt hverken musik eller sang i hele jeres liv, men at al akustisk kommunikation har været strengt rationel og målrettet. Så, en dag, hører I en sang. Og man fortæller jer, at der har været en fortid, hvor alle mennesker sang. Hvad sker ? Der sker det, at I ikke forstår ret meget, men at I bliver følelsesmæssigt berørt. Hvis I har følsomhed, bliver I endda rystet.
Så begyndte jeg at deltage i denne forumsside. Resultatet blev, at jeg efterhånden forstod ikke bare signalets kode, men også selve meddelelsen. Det er jeg godt tilfreds med, og jeg takker alle, der har hjulpet mig.
Nu kan Troels fortsætte med at tænke, at den, der udsender sådanne signaler, må være gal.
Og Emund kan fortsætte med at etablere sangerens genealogi.
Men min personlige mening er, at den moderne, videnskabeligt inddoktrinerede person vil have godt af at høre mere af den slags musik.