Jag köper att viss utveckling kan ske ”snabbt”, t.ex hudfärg och ögonfärg. Finns det några fakta om där med att hudfärg har förändrats under kort tid – och i så fall hur kort tid då?
Intressant fråga, hade hoppats att någon som kan det här bättre än jag hade något bra svar.
När det gäller hastigheter med vilken sådana här förändringar sker så har jag uppfattat att det är det "evolutionära trycket" som är helt avgörande. Med detta förstås den nackdel (eller fördel) som en viss egenskap utgör i en viss (t.ex. ny eller främmande) miljö. En stor nackdel innebär kanske en högre dödlighet, sämre fortplantningförmåga eller kanske en sämre attraktionskraft vid val av sexualpartner. Stor nackdel leder till en relativt sett snabbare förändring. Dvs. vissa individer som uppvisar mer anpassad egenskap (mindre nackdel) kommer att föra vidare sina gener i större utsträckning. Blir nackdelen för stor så går populationen under i den nya miljön. Omvänt så leder en ringa nackdel till att förändringar inte går så snabbt.
Hur det är med hudfärgen här vet jag inte. Det evolutionära trycket här kan vara D-vitaminbrist resp. ökad risk för hudcancer beroende på om huden är för mörk eller för ljus. Man måste då komma ihåg att ju längre fram i tiden man kommer desto mer har människan lärt sig undvika eller kompensera för sådana här brister. I arabvärlden har människorna idag heltäckande kläder på sig till skydd för solen, och de vita invånarna i dagens Australien vet att skydda sig på samma sätt. Det evolutionära trycket mot en förändrad hudfärg är därmed till stor del satt ur spel under modern tid. Häromdagen stod dock en artikel om somaliska kvinnors problem med graviditeter i solfattiga Sverige, p.g.a. brist på D-vitamin. Det är ju på sitt sätt en påminnelse om att dessa biologiska mekanismer ändå kan verka någonstans där i bakgrunden.
Vad gäller hur lång tid dessa förändringar kan ta så gissar jag att 1000 år dvs. 30-40 generationer är lite väl kort tid. Snarare 10 000 år. Men det är bara en känsla jag har. Man skulle kunna titta på Amerika för att se vad 15 000 år kan åstadkomma, dvs. tiden som förflutit sedan invandrande asiater strömmade ner från nordväst, och (får man förmoda) med en och samma hudfärg. Hur olika är hudfärgen mellan t.ex. indianer i Amazonas jämfört med indianer från 1800-talets norra New England, typ? Mellan Maya-folk och indianer på Eldslandet? Någon som vet? Inuiterna i norra Kanada ska man nog inte blanda in i en sådan jämförelse, de har haft en annan migrationshistoria, som det ser ut.
Men hur lång tid tog det för Inuiter att utveckla sin kroppsform och kroppsstorlek för att klara kyla? Är detta också en sak som inträffar snabbt, låt oss säga på 1.000 år = 33 generationer – eller tog det 10.000 år?
När det gäller kroppslängd så kompliceras nog frågan av att man vet att genomsnittslängden hos befolkningar har fluktuerat ganska snabbt i takt med förbättrade/försämrade näringsförsörjning. Ändå finns det nog som du säger en mer långsiktig förändring hos inuiter mot en kortare kropp som ju är mer energisnål. Jag tror som sagt även här att 1000 år är för kort, men tiden bör åtminstone vara kortare än 70 000 år eller så om man får dra växlar på tidsschemat för utvandringen ur Afrika.
/Mats