Jerrak, som jag ser det är inte vargen tillbaka, vi har fått in en annan typ av varg i Sverige som inte tillhör vår naturliga fauna.
Ett lodjur slog för 2 år sedan ett av de rådjur som jag utfodrar varje vinter. Det var ca 75 meter från mitt hus. Dagen efter hade en varg varit där och avnjutit resterna.
Vad jag vet så var vår gamla inhemska varg den största arten av vargar, alltså störst och tyngst. Ryska och Finska vargar var alltså mindre, de bör ju vara släkt- men jag vet inte hur långt tillbaka de är släkt. Jag vet inte heller varför just vår art av varg var så stor och tung. Det finns säkert någon förklaring till detta.
Har våra gamla vargar alltid varit så stora, även under de tider då det i princip inte fanns något storvilt i Sverige? Finns det statistik på förändringar i vargarnas storlek över en längre tid? Annars är det ju så att djur kan variera i storlek över tid beroende på födotillgång och andra variabler. Även inom ett land kan storleken variera, som man t ex ser hos älgen där storleken kan variera mellan olika landsändar.
Hur ser det ut i Finland och Ryssland?
Vilken roll i en eventuell storleksskillnad spelar inaveln hos våra nutida svenska vargar?
De vargar som levde i Sverige var inte en annan art av varg än de som lever i Finland eller Ryssland, de tillhör alla arten
Canis lupus. Storleken kan variera mellan lokala populationer och inom samma population över tid. Och våra skandinaviska vargar har aldrig varit helt isolerade, ett utbyte har nog alltid förekommit, det finns ju inga direkta hinder för något sådant, t ex i form av öppet vatten eller dylikt.
Frågan om eventuella storleksvariationer är intressant och inbjuder till mer studier i ämnet.
Varg finns i många olika storlekar. De som är närmast vår gamla varg i storlek är väl Canadensiska vargar (gissar jag) – men dom kan ha helt andra färger än vår gamla vargstam hade.
Att våra nuvarande vargar skulle ha vandrat in i Sverige från Finland tror jag inte ett ögonblick på – men det är en annan historia - och tillhör nog inte detta forum.
Läste just om det, och enligt forskare som tagit DNA prover så skall de faktiskt ha gjort det, men det är väl som du säger en annan diskussion.
Dock ett citat:
De envisa rykten som hävdat att vargarna stammar från svenska djurparksvargar, som planterats ut från någon svensk djurpark, har med hjälp av dessa DNA-analyser alltså slutligen på ett vetenskapligt sätt kunnat konstateras vara inget annat än just rykten, skrönor eller "råttan-i-pizzan"-historier.http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/historia/