Men detta är något som under de senaste låt säga 15 åren börjat ändras så smått och en mer sansad källkritik börjar ta form.
Just det! Om vi fiskar barnet upp igen - ur badvattnet - och anlägger en mer sansad kritik, så får vi anta att den weibullianska paradigmen får revideras. Tack vare en rad nya kunskaper - från 100 års arkeologi, språkforskning och antropologi, jämte dagens genetik - så kan vi nu ta fram dom klassiska källskrifter igen. Då öppnar seg nya möjligheter OCH utmaningar - när vi skal söka rista "korn" från "kli"?
Mens kyrkhistoriens bullar kan kategoriseras som "krigspropaganda", kan forn-nordiska hjältesägner ses som paralella "försvarsskrift". Ett flertal av de forn-nordiska källor kan kanske kallas "kompromiss-lösningar", där basfakta om forn-kulturens mest traditionella värden och hedniska sidor formulerats i poetiska (les: kryptiska) "känningar" - eller konsekvent uteslutits - för att slutresultatet överhuvudtaget kunde passera censuren.
Alcuins samtida är - som nämnt - en tydlig propaganda för "den nya tid". Som härskare kan han konsekvent stigmatisera alla motståndare. Motsvarande kan gamla hjältesägner - där "hjältar och gamla storverk" uppfattas som "försvarsskrift" för dom profana, för-religiösa värden. Senare varianter i samma kategori kan hittas i dom etiska och kunskapsbaserade riktlinjer i "Speculum regale", eller i kung Sverres akademiska och polemiska manifest "Tal mot biskoparna" där det (traditionella) adels-styret tydliggöras och försvaras - i politisk opposition till påvekyrkan. Snorres eddor och sagor är en tydlig kompromiss där Sturlungernas gamla kunskapskultur den nya politiska realitet och ideologi - medan Adams gester är en omvänd kompromiss - där den nya, men härskande ideologin skriver om, utan att utesluta, den hedna forntiden.
När man vill söka dra ut det historiska värdet från dessa källor får man vara mer än normalt aktsam - åt alla håll, så att säga. I dag kan vi - lyckligtvis - läsa källorna på nytt, eftersom vi nu kan stöda oss på en rad nya fakta från modern arkeologi och besläktade vetenskaper.
Boreas link=topic=262.msg17816#msg17816 date=1227560136]
Jag ser inget konstigt i denna form av överdrifter om man väger in lite enkel mänsklig ärelystnad.
Jag tror inte den sorten invägningar försvarar en rak källkritik...
Att tolka Gesta Hamburgensis ord-för-ord, och i stort, är svårt nog. Utan ytterligare referenser kan vi väl inte använda en hypotes om Adams karaktär som argument i en annan hypotes, alltså hur templet i Uppsala månne vore bestyckat...?
Vad vi vet är vad han skrivit.
Något annat är vad vi givetvis vet om Adams motivation, när han uppträder som en gudfruktig och tro proselyt för sin huvudman, härskarna i Rom - och dennes kultur- och realpolitiska ambitioner. Därmed kan vi kanske granska vad som menas med uttryck som "gud" och "av-gud", eftersom såväl poesin som alla fynd från forn-nordisk tid enbart vitnar om en kultur som som uppmärksammat naturens gång och historiens kronologi, häller än på esoteriska teorier och dylika abstraktioner...