Det guld som passerat Uppåkra genom åren är ur transpotsynpunkt försumbart. Det lär knappast röra sig om många kg om året, förmodligen i snitt mindre än ett kg om året.... Alltså även i sin bearbetade form knappast mer än en mansbörda.
Silver har väl förmodligen hanterats i större kvantiteter, men inget antyder väl heller om att fet skulle röra sig om särdeles många kg om dagen, ett dåligt underlag för transport.
Överlag så är sådant högklassigt hantverk inte särdeles omfattande i massa. Det handlar om kostbara råmaterial och dessutom en stor tidsinvestering. Det är alltså knappast fråga om fabriker som spottar ut stora volymer smycken varje dag, utan det är verkstäder som levererar produkter som tar dagar, kanske veckor att tillverka. Vissa saker längre än så.
Så varken ädla metaller, glas eller hjorthorn kan förväntas transporteras i någon särskilt stor mängd och än mindre kräva någon infrastruktur.
Fisk krävde säkert mer resurser, men hur mycket? Jag har dock inte svårt att tro att en sån produkt skulle kunna kräva en del infrastruktur om Uppåkras 1000 invånare äter mycket fisk. Det skulle kunna bli flera hundra kg om dagen,och kanske mer om folk dessutom handlar fisk i Uppåkra.
Veden och kärrorna har vi redan avverkat
Det är helt enkelt inte den bästa lösningen..
Grovsmidet är väl troligen för lokalt bruk, den finns väl inget i Uppåkra som antyder omfattande järnhanteringen?
Naturligtvis har där bedrivits handel, det gör det ju automatiskt med så mycket människor. Poängen är väl att inget antyder omfattande långväga handel i Uppåkra.
Vad gäller bronsåldersvägen utanför Malmö så är den intressant men ack så kort. Vad har den använts till?