Teofora ortsnamn.
Apropå det jag skrev tidigare om Ull och Njärd. Ett gudapar tror man. Man tror också att Njärd kallats för Härn. Men en äldre gud tycks en figur vid namn Skädje vara. En hel del forskning har gjorts med utgångspunkt i teofora ortsnamn. Tex så verkar det som om Frigga, Odens hustru ersatte Njärd/Härn på många platser. Härn är dessutom en nyare gud än Skade, Skädja kallas också för Skade. Härn kallas i sin tur också för Hörn eller Järn och kan vara föregångaren till Freja också
Skävi, Skädharg, Skadevi som namn har också samma geografiska mönster som Ull och Njärd platser och är ju en föregångare till dem. Sked i förleden tex Skedvi, anses beteckna kultplatser med hästoffer och ’kappridning’ (Sked), till guden Ulls ära, och Ull var tydligen en solgud (Se tex Wéssen 1921, 1922).
Ull avbildas på skidor precis som Skade. Och dessa samband till Skade är ganska tydliga, troligen var hon just solgudinna, från början jaktens gudinna med två vilda djur som jakthundar och härskarinna över viltet. Det finns många öar som solgudinnan härskade på, Onduröya utanför Östersund, utanför norska kusten finns det och tom vid Storbritannien. Troligen fanns hon också som kvarleva på Island i namn som Skanðvik.
Forskarna hävdar att elementet sked(e) i gamla ortnamn haft betydelsen ’högre’ terräng mellan vatten och vattendrag, vattendelare. ( Debatt pågick om detta fram till åtminstone 1990-talets slut.) Däri passar också Lulesamiskans namn skaíde in. Skade kan ha gett namn till terrängtypen. Förklarar tillägget ö, Skades ö.
På ett föredrag nämnde Bengt Nordqvist, om Finnestorps offerplats i Västergötland, nära Vara och Falköping att de funnit en ö i våtmarken var man dels ätit tillagade djur(som kanske inte var offerdjur), och dels släng ut djurben av offrade djur i den omgivande våtmarken. Finnestorp har en intressant hemsida.
(Här kommer också rödockran in som symbol för menstruation och månadernas gång, rödockra symbol för blod, tiden, våren när hjordar av jaktbart vilt återvände, föddes. Detta är nog ett ännu tidigare drag). Al och Lieibbie, jag nämnde det tidigare, de är också gudanamn. Gudar är vår definition, jag vet inte hur dåtida människor såg på dessa figurer. Det finns många ortsnamn med dessa i sverige, men jag har inte hunnit studera dem än.
Googla på Ptolemaios kartor som visar Skandinavien som en ö, förresten