Ny tråd då det inte alls handlar om kväner.
Jodå Jerrark, visst är det så att det finns sådana fall också, som med flygekorren, vanligen hittar man dock en förklaring till det om man söker, rent spontant utan att veta något så verkar denna ekorre begränsad i sin utbredning norrut även i Finland, så det kan ju ha något med temperartur att göra, den kanske helt enkelt kräver för många dygnsgrader för att klara att ta sig runt Bottenviken. Hos sobeln ser vi ingen sådan nordgräns, däremot visar dess spridningskarta med all tydlighet att den haft en mycket större spridning än idag.
Om man ska spekulera vidare undrar jag om man ens så enkelt skiljer på fossila fynd av sobel och mård som ju är mycket lika, i flera fall jag funnit redovisar man med blandade termer, ena stunder mård, andra mårddjur, frågan är om man brytt sig om att analysera så noggrant att man skiljer på mård och sobel?
Jag har inte lyckats hitta närmare underlag för påståendet att sobel funnits i Skandinavien fram till 1600-talet, det skulle ju kunna vara en mängd källor som i sig bygger på en enda felkälla. Sobel är ju iallafall bekannt för Snorre då han i Egil Skallagrimssons saga klart skriver Safala och dessutom att det finns lag som omfattar detta.
En þat váru lög með Kvenum, at konungr skyldi hafa ór hlutskipti þriðjung við liðsmenn ok um fram at afnámi bjórskinn öll ok safala ok askraka.
Vore intressant att se om orginaltexten visar en isländsk ordform av sobel, alltså safala.
Att samiskan tappat sitt ord för sobel på 400 år är väl inte konstigt alls, oanvända ord som försvinner och är dom då inte nedskrivna är dom borta för alltid. Vore väldigt intressant att se hur det ser ut i andra finska språk. Namnet sobel "tros" dessutom vara av slaviskt ursprung och jag frågar då igen hur det blev så då slaviska språk inte pratades vid Kama på 1200-talet. Helt klart har de som bott vid Kama haft ett namn på sitt eget språk, frågan är om det ordet finns kvar! Alternativen är då att sobeln fanns där slaviska språk talades, alltså i västra Ryssland eller Polen, eller så är sobel inte alls av ryskt ursprung utan ordet komme från ett annat språk, eller så är det t.ex. köpmännen i Novgorods ord för ett djur med vars päls de handlar.
Till sist kan man ju fråga sig vad bevis för det ena eller andra skulle leda till för kunskap, låt oss säga att vi bevisar att sobeln aldrig funnits här, och att användandet av ordet sobel bygger på ett missförstånd. Vad i hela friden skulle det ändra på? Det må vara intressant med soblar men deras skandinaviska existens är helt oviktig och helt irrelevant.