Mosslik hittas oftast i samband med torvbrytning. I Sverige har vi extremt mycket träråvara så torvbrytning för eldning har varit en hyfsat marginell företeelse i jämförelse med danmark och tyskland.
Man borde nog snare säga "hittades". Sannolikheten för att hitta lik i torv har minskat radikalt sedan handbrytningen upphörde för några decennier sedan. Numer sker all torvbrytning maskinellt i stor skala och möjligheten att hitta människor och andra lämningar i torven har minskat radikalt jämfört med hur det såg ut på 30 och 40-talet.
En lite lustig grej är att NE (artikel av Lotte Hedegaer) klassar "mosslik" som huvudskakligen en järnåldersföreteelse med dryga 160 fynd. SVT:s hemsida "Stenrtistarna" anger antalet fynd till 700. Någon som vet vad de grundar sina uppgifter i?
Tio Svenska mosslik låter som mer än jag trodde. Kan man kanske tänka sig att bygga en lista här med alla kända Svenska torvlik så får vi se hur många vi kommer upp i och under vilken tidsperiod de hittats (intressant att jämföra med torvbrytningsstatistiken)? Jag föreslår att vi bara tar med lämningar med bevarade mjukdelar. Jag börjar med tre:
1936 - Bockstensmannen - 1300-tal
1942 - Dannikekvinnan 1600-1700-tal
1943- Hallonflickan - ca 2500-3000 f.Kr. (?)