Om en källa skriver om monster skall vi anse källan icke trovärdig...Adam skriver om hundhuvudmän och monopeder, sagorna skriver om Dör oss okända kungar, osv
vad har vi kvar?
Nej, källorna behöver inte vara lika, det är till och med naturligt att de är olika. Lyssna på vittesutsagor som beskriver samma händelse, t.ex en kollision mellan två bilar...de beskriver ofta helt olika händelseförlopp.
Frågan handlar väl mer om hur vi förhåller oss till källorna och hur vi argumenterar med, eller mot, vad källorna berättar.
Tror man på den äldre historieskrivningen så tror man på ett tempel i Gamla Uppsala - trots att källa saknas om ett tempel i Gamla Uppsala. Adam skriver om ett tempel som heter Ubsola som ligger en dagsritt från Zitun och Birka.
Samtidgt kan en som tror på den öldre histirieskrivningen säga att Adam har fel nör han flera gången skriver att Birka ör Götarnas stad - och använda hundhuvudmän och monopeder som Adam skriver om som argument för att Adam inte ör trovärdig - men man baserar sin tro på ett tempel i GU på Adam och i det fallet anser de honom trovärdig.
Alltså, uppgifter i källor som sammanfaller med det jag redan tror på anses vara trovärdiga - men säger källan någonting som inte sammanfaller det jag tror på. - ifrågasätts källan.
Vi sitter fast i gammalt tänkande. Vi kan inte komma förbi "Svear och Götar" utan fastnar där, gång på gång. Ändå vet vi inte riktigt var varken Svear eller Götar veklingen var... Vi vet att en Göte kunde tillhöra Sverana -och tvärtom...
Någonting är alltså galet i vårt förhållande till källorna....
Thomas