Talar man om folkstyre och "demokratiska rättigheter" så var idealen bakom den norska grundlagen att hitta i dom gamla, forn-nordiska lagarna - med vilka man "landet byggde".
Dom feudal-lagar du referar till anlände väsentligt senare, med dom "främmande herrar" som vann makten i Norden efter vikingarnas och ledungarnas sammanbrott. Därpå infördes dom romerska härskarideal och dito feudal-lagar ("kristenrett") - vilka "landet (för)ödade".
Till skillnad från Sverige förlorade Norge hela sin adel under högmedeltidens inbördeskrig och den påföljande digerdöd. När Wasa-Sverige fick igång en rejäl reformation fans alltså en inhemsk adel kvar, att bygga samhällsstrukturerna på. I Norge saknades adeln, men man hade et välfungerande närtvärk av befyndade bönder och storbönder - jämte ett minimum av dansk och svensk-finsk adel på regionala poster. Lyckligtvis hade dom också minnen efter sina gamla lagtraditioner kvar - såväl i folkminnet som i bortgömda skriftkällor, som efter reformationen kunde plockas fram igen.
När den danska kronan under 1600-talet vände seg mot Sverige blev det därför en djup reaktion i Norge, vilket tände en konkret frihetsönskan i den norska befolkningen. När denna rörelse växte var dom forn-nordiska sägner, legender, sagor och krönikor viktiga element, vid sidan om dom gamla lags- och tingstraditioner.
Under tiden hade man givetvis fått hyss om dom 'revolutionära' resningar i Frankrike och Amerika, man den "progressiva" delen av den norska grundlagen var knappt berörd av "progressiva idèer", Paris-kommuner eller väpnade revolter. 'Frihetsönskan' var givetvis likartad - men idealen behövde man inte gå utomlands för att hitta. Dom ideal man sökte för et nytt, fritt och folkstyrd Norge hittade man i egna annaler, som Gulatingslagen och Frostatingslagen...
En av dom ledande bakom lagarbetet under riksförsamlingen på Eidsvoll var den lärde Christian M. Falsen. Han beskriver den forn-nordiska historien och dom forn-nordiska lagtraditioner som grundläggande för det ("moderna") folkstyre man införde i Norge, år 1814:
"Vi see Nordens Sønner saa godt som ene i Besiddelse af Menneskeret og borgerlig Frihed; og har sand og fornuftig Frihed havt varig Sæde nogensteds, saa var det i vort Nord."
(C.M Falsen: Norges Odelsret med Hensyn på Rigets Constitution, Bergen 1815, s. 7).
Den nroska demokratin var mao. inte baserad på "nya ideer" som - i eftertid kan verka ha "legat före" dom trögare feudal-lagarna i Danmark och Sverige, men på "gamla, för-kristna lagar", vars traditioner hade överlevt bland norska bönder och fiskare.
I England, Danmark och Sverige hade man förmått behålla sina kungadömen - genom hela medeltiden. Priset var dock att den danska och svenska adeln fått anpassa sej det medeltida feudalväsen, varför den nödvändiga reformation av feudalsamhället - och en renesans av dom forn-nordiska lagtraditioner - fick ta längre tid i dom äldre kungadömen.
På tal om folkstyre, likvärdighet och demokratiska rättigheter gick alltså vägen
tillbaka - från medeltidens feudalism till dom forn-nordiska lagtraditioner och juridiska ideal. Därför kom alltså Norge - redan den gången - att gå före och göra spår åt andra...
http://www.nyttnorge.com/den-glemte-bakgrunnen-for-grunnloven-av-1814.htmlhttp://archive.org/stream/skrifter05klasgoog/skrifter05klasgoog_djvu.txthttps://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/33266/2010-2.pdf?sequence=1