Du glömmer befolkningen som levt utmed norrlandskusten. Det hbar funnits en befolkning i älvdalarna som utövat jordbruk i åtminstone 1000 år. Den befolkningen har knappast varit rent samiskt rent kulturellt även om det funnit vissa samer som utövat sysslan.
Det verkar som om det råder lite förvirring över vad som är Norrland, Lappland etc.
[--]
Det är alltså ingen tvekan om att icke-samer bodde i flera av de här områdena redan under bronsåldern och äldre järnålder. Och under vikingatiden var ju till exempel Jämtland ett av den tidens viktigaste befolkningscentra.
Låt oss nu inte fastna i definitioner och hårklyverier... Jag är väl medveten om att det finns tidiga tecken på jordbruk långt upp efter norrlandskusten, förövrigt finns det fynd relaterade till jordbruk som är betydligt äldre än 1000 år. Enstaka exempel finns, som så vitt jag vet, är nästan lika gamla som de i mälardalen. Vem som åstakommit dessa är lika svårt att veta som allt annat i denna diskussion.
Menar du, Urban, att en same definitionsmässigt inte kan ägna sig åt jordbruk, därför att då är h*n inte same längre, "rent kulturellt"?
Byt ut Norrland ovan mot begreppet "de samiska kärnområdena" så kanske alla kan vara nöjda?
Dessutom är väl den här processen av kolonisation inte omedelbar? Och inte heller likformig eller statisk. Det som börjar någonstans i söder händer förmodligen betydligt senare allra längst i norr. Det är fullt möjligt att samernas förfäder blivit "koloniserade" av svenskarnas förfäder redan under bronsålder (eller varför inte neolitikum) på någon plats, men enligt min åsikt är dessa personer varken "svenskar" eller "samer" eftersom dessa grupper inte finns ännu... Så, Jägerbrand, enligt mitt förmenande bodde det "icke-samer" i hela norrland (enligt vilken definition som helst) under bronsålder, efter som samerna inte fanns då! Att samernas förfäder bodde i stora delar av detta område tycker jag dock är ytterst sannolikt, även om andra grupper, i mindre utsträckning, också gjort det.
Det är ju i själva verket detta som är diskussionens kärnfråga: När blir samerna samer och när blir svenskarna svenskar? Först när vi har besvarat detta kan vi närma oss frågan om vem som var först.
Jag menar alltså att samerna liksom svenskar definieras som grupp för ca 1000 år sedan (möjligen något tidigare/senare). Innan dess har det troligen funnits andra grupper som definierat sig själv och andra på helt andra sätt. Under mesolitikums tidigaste del, tror jag, tillhör de som senare skall bli samer och svenskar samma "grupp/kultur/technokomplex/folk"...
/Micke