Yngwe, vad en majoritetsbefolkning gör med sig själv är en sak – vad de gör mot en minoritetsbefolkning är något helt annat.
Krig och samhällsutveckling påverkar hela befolkningen både positivt och negativt. Sverige var länge ett mycket fattigt land där det fanns mycket orättvisor och lidande. En femtedel av vår befolkning emigrerade till andra länder av detta skäl – de ville ha ett bättre liv.
Men, bara för att du lider - måste även jag lida – det är jantelagen.
Vi behöver inte gå bak i vår historia, vi kan diskutera även nutid – och se hur vi, majoritetsbefolknigen, ständigt minskar samernas möjlighet att bevara sin kultur. De är även hotade som folk – men det är en betydligt svårare diskussion för då måste vi först definiera vem som är Same. Enligt lagen, i alla fall för några decennier sedan, var Same den som ägde renar – enligt vår lag alltså. Ungefär som att säga att Svensk är den som arbetar på Volvo (kanske Kines numera).
Jag har ju själv bidragit till att hota Samerna som folk genom att mina barn är häften Samer och hälften Svenskar – eller är det så som jag tycker, de är både 100% Samer och 100% Svenskar? Inte antingen eller - utan både ock.
Båda Svenskar och Samer har haft det svårt under seklernas gång – men en minoritet får alltid en sämre situation gentemot majoritetsbefolkningen.
När jag första gången kom till fjällen fick jag åka båt från Porjus, gå över en mårka, åka ny båt, övernatta, åka båt igen, gå över en mårka, byta båt, gå över en kraftverksdamm, byta båt och åke fem mil – så var jag framme. Det var alltså orört land till största delen – men inte helt, det låg en kraftverksdamm i Suorva. Idag går det väg istället – och dammen har byggt högre + fler dammar har byggts i området. Det som var avsatt som Stora Sjöfallets Nationalpark och som blivit skyddat för all framtid för sitt unika område – försvann snabbt och är idag exploaterat nästan till max. men fortfarande lika vackert och imponerande, lite beroende på var man står och tittar. Vi behövde energi – och faan ta alla nationalparker!
Samerna fick flytta – utan ersättning - eftersom vi ägde marken, landet och vattnet. Jag vet Samer som blivit tvångsförflyttade sex gånger.
Tänk dig själv. Du måste flytta eftersom ”grannen” säger så till dig. Allt du äger försvinner, huset däms över, en stor del av dina renars bete försvinner, klimatet förändras – och du får ingen ersättning utan måste bygga dig ett nytt hus igen – för sjätte gången. Hur skulle du uppleva detta känslomässigt? Skulle du tänka att : visst, det här är bra för Sverige och vi får billig energi? Knappast.
Vi kan, om du så vill, gå över till småviltsjakt på fjället som medför att Samerna fått det ännu svårare att överleva i sin kultur (lagändring för några år sedan) – eller annat ämne, det finns massor av olika saker att gå in på – som alla minskar samerna möjlighet att överleva i sin kultur, ofta små ”nålstick” bara – men med tillräckligt många nålstick förblöder man.
Som när polisen en dag meddelade en för mig närstående äldre Samekvinna att hon var Polisanmäld för tjuvjakt. Man hade hittat hennes ripsnaror – och lagen hade ändrats utan att hon visste om det… Hon fick inte längre snara ripor - enligt majoritetsbefolkningens lag.
Thomas