Boreas, vad får dig att tolka att bilderna föreställer Tor??
Ögonen, näsan, mustascherna, skägget, hjälmen, uniformen - och uttrycken "Ving-Tor" och "Tyr-ving", jämte sagan om Tor och jättenrna (Trym/Tyr). Den bevingade Tor "som flyger över skyarna med sitt bockspann" har alltså en rad små och stora referenser i myt och folklore, som numer exemplifierats (och befästs) av ett antal arkeologiska fynd.
Bilden du påstår föreställer en kvinnlig regent, ev Tors kvinnliga motstycke, har ju uppenbarligen tolkats som Oden med tanke på namnet. Vad får dig att göra en annan tolkning??
Bedömningen att figuren framställer 'Oden' är en tidningsanka baserad på en tolkning gjort av en ren amatör inom nordisk mytologi, heraldik och dekor, alltså arkeolog Tom Christensen vid Roskilde Museum. Danmarks kanske fremsta religionsistoriker, Else Roesdal, har som bekant en annan uppfattning - och jämför Lejre-figuringen med äldre fynd från Tissöe - där fiuguren är en tydlig kvinna. Som du kanske vet håller endera svenska arkeologer på Roesdals uppfattning, bl.a. ed henvising till "Ball-majan" från Aska.
Nu finns det också oklarheter med Aska-figurens parallell (identitet) inom dom nordiska fornsagorna, men dom flesta har fastnat för "Freja". Finläser man myterna kan man också hävda alternativet "Friggja". (En grundläggande svårighet är fortfarande att dom forn-nordiska sagorna ännu inte är alldeles avklarade i sina allegorier - och därmed till sitt innehåll - vilket bl.a. innebär att skiljelinjerna mellan dom olika gestalter (förebilder, dignitärer, 'gudar') är oklara och till dels förvirrande.)
Här kan du se ett diadem - vilket alltid har varit en huvudsymbol för
kvinnliga regenter. I toppen hittar du igen dom två ormarna som omkransar en regina. Här har även ormarnas kvinnliga företrädare - alltså Tors kvinnliga motstycke - också vingarna på:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ancient_Greek_jewelry_Pontika_(Ukraina)_300_bC.jpgVad vingarna faktisk representerar - i den forna säds kulturella värklighet, 'antikenä' - vet ju i princip rätt litet om. Men i denna kontext kan man ju gissa på enklare saker, som att personen i fråga skulle framställs som "högstämd", "ekvilibristisk", "extatisk" - eventuellt lite av varje. Man ville troligtvis framställa sina härskarideal som förebilder på livsideal - typ 'belåten', 'glad', 'god' och 'lycklig'.
Annars gjorde jag visst en liten analys av Lejre-figurinen på följande tråd:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3300.msg27454.html#msg27454