Hur många andra bosättningar från den tid du talar om har omfattande kanalsystem.? Hur vet du att kanalerna inte är mycket senare? Hur vet du att de inte är utdikningar av annat slag? Kanaler och dikningar har ju använts i olika sammanhang framförallt under medeltid och senare. På de kartor du visar på din site finns inga tecken alls på någon stad av den magnitud du talar om. Eventuella kanaler och diken gör ingen stad.
Svar 1: Det finns inget liknande funnet i Sverige. Nere på kontinenten däremot anlades städer med både kanaler och akvedukter redan på Jesu tid.
Svar 2: Förutsättningen för att det ska rinna vatten i kanalerna är att de underhålls från högre liggande sjösystem. Dessa sjöar fanns inga spår av längre 1653 när de Rogier ritade in dem på kartan.LÄS MATERIALET, så slipper jag svara på frågor i onödan.
Svar 3: Jag har själv inventerat området och bl a konstaterat att man har grävt igenom kullar i Tullskogen och flyttat på 10 000-tals kubikmeter jord där. Rätt häftiga utdikningar va.
Svar 4: Om man nu kan visa belägg för att jag jag har hittat Frihamnen och Slottskajen samt spår efter omfattande kanalbyggen, som kan ha haft akveduker, på upp till 10 km och som passerar Tullen på 3 ställen, där den norra kanalen dessutom är byggd i cirkelbåge. Vore det då inte rimligt att anta att Stockholm faktiskt ligger innanför Tullen?
Det ligger konturer av en borg på 225x125 1 km norr om Origo. Vad har den försvarat? Ån? I "Drottning Kristinas Väg" mellan Bjärkusa och Skenäs har en bonde hittat 100-tals "små hästskor". Vad är rimligast: Att det sprungit 100-tals små hästar där och tappat skorna, eller att detta inte alls är hästskor, utan stora spikmärlor efter en flera km lång timmerpalissad?
Hela kontexten runt Bjärkusa och de spår som finns i själva Bjärkusa talar faktiskt för att det legat en stad där.