Mit citat stammer fra The Garden of Cyrus af Thomas Browne fra 1658. Det er denne forfatters sidste offentliggjorte værk. Fuld titel : The Quincunciall Lozenge, or Network Plantations of the Ancients, naturally, artificially, mystically considered. Det er nogle betragtninger over naturens og kulturernes mønstre, med særlig vægt på to mønstre, nemlig dels den retvinklede kvinkunks, altså en ternings femmer, dels den rombeformede, som den fremtræder i fiskenet og i mange blyindfattede ruder. Der er også en del 5-talssymbolik, men det er mindre relevant for vort emne.
Værket er vanskeligt at læse. Det engelske sprog er ejendommeligt, de latinske citater talrige og selvom der er noter til disse sidstnævnte, så hjælper det ikke mig så meget, for de henviser hyppigt til den originale græske tekst – uden oversættelse til moderne sprog.
Men jeg har læst værket så godt jeg kunne i en udprintning fra Chicagos universitet.
Lozenge betyder jo rombe, så her har vi forbindelsen til Jellingpalisaden, men herudover ser jeg en anden : Browne sætter nemlig mønstrene i forbindelse til plantager, hvad han kalder Gardens og Orchards.
Det minder mig om dengang jeg oversatte det store haveværk : La théorie et la pratique du Jardinage fra syttenhundretallet. Det overraskede mig at forfatteren – d’Argenville – talte om højstammede træer plantet i kvinkunks-mønstre i disse franske haver. I alle hans haveplaner var der sektioner af den art og jeg forestillede mig vanskeligheden ved at 30 meter høje elmetræer gror i tætstående mønstre. Efterhånden forstod jeg, at de træer jeg kender, fra vore klassiske haver er et par hundrede år gamle, men at de planlæggere der designede Vaux-le-Vicomte og Versailles overhovedet ikke havde så lange tidsperspektiver. Hvis der var råd til det, så plantede man træer, der var 10 eller 15 år gamle og når de var blevet så store, at de generede hinanden, så rev man dem op og plantede noget andet. Det var kun i alléerne, at træer blev store og gamle, men det var egentlig ikke meningen, for havearkitekten arbejdede i et kortsigtet, modedomineret perspektiv.
Nuvel, Jellingpalisaden kunne have indesluttet nogle prydplantager, der kunne være plantet i et mønster svarende til den ydre form.
Jeg vender tilbage…