Generelt er jeg enig i at Jellinganlægget er udviklet over flere år, og jeg er også enig i den kronologi, der er skitseret.
Men geometrien siger lidt om en samtidig planlægning (ikke udlægning) af 1) højene - sidste fase af Nordsøen og sydhøjen, 2) afstanden mellem højene, 3) den store jellingsten og 4) palisadens udstrækning og orientering. Det er rimeligvis sket før jordhøjens datering som bl.a. angivet
Perioden 964/965/966 udbygges Nordhøjen til 62 m i diameter og en højde på 8 m. I samme tidsforløb bygges Sydhøjen. Under Sydhøjen stod - på den oprindelige mark - en række sten fra skibssætningen med bevaret mos- og lavbevoksning, som viser, at skibssætningen har stået frit et stykke tid, før man opførte Sydhøjen. Ingen rester af sten blev fundet under Nordhøjen
Selve konstruktionen af cirkelens kvadratur, der afspejles i Jellinggeometrien, kan imidlertid godt gå meget langt tilbage til langt før udlægningen i Jelling men kun været kendt i en snæver kreds af geometere. Mit første og mest umiddelbare bud er "Visdommens hus" i Baghdad
http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Wisdom. De oversatte og kommenterede græske, persiske og indiske værker indenfor astronomi, geometri, matematik og det der siden udviklede sig til naturvidenskab.
Min evidens bygger på
1) Vinklen på 26,6 grader mellem skibssætningen og længste diagonal i romben. Denne vinkel findes i "den retvinklede gyldne trekant", der har kateder på 1 og 2 og en hypetenuse på kvadratrod 5.
2) Afstanden mellem højene på 137,5m (det er min forudsigelse og jeg afventer stadig arkæologernes opmålinger) med Jellingstenen midt i. Denne højafstand kan nemt konstrueres ved en gylden snit konstruktion på længden 180m (den halve skibssætning?) på flere måder.
3) Den korte diagonal er 6/5 af kantlængden på 360m og hænger derfor sammen med den gyldne pi-formel: pi=6/5xphi^2, hvor phi=1,6180...eller exakt lig 1/2(kv(5)+1) - og konstruktøren ved derfor at den korte diagonal vil få en længde der svarer til omkredsen af en cirkel med en diameter på 137,5m
Denne viden refererer sandsynligvis til viden om en meget gammel pi-konstruktion. Her ser det imidlertid ud til at konstruktionen er lavet i omvendt rækkefølge (som jeg senere vil argumentere for) og sikkert lagt ned over den eksisterende skibssætningen så anlægget kunne få en ny orientering og symbolsk betydning. Skibssætningen peger faktisk ret præcist mod Himmelbjerget. Kunne dette markante sted have haft en betydning i førkristen tid?
Jeg vil vende tilbage med flere tanker om udlægningen.