För-kristna får dom hursomhelst vara.
Sen ser man ju skålen och det karakteristiska draget med handen som skyddar det nakna skötet - medan den anda skyddar moderlivet - att vi har med en (ung) brud - alltså (kommande) barnmoder - att göra.
I hellenska skulpturer har Venus/Afrodite ("stammodern") gärna en sandal/skosula i handen. Annars döljer hon gärna ett strå, t.ex. i håret, vilket förmodas representera den stråle (från solen/solgoden/"solens son") som utverkar graviditeten. (Jmfr. sägner om "Solen min far - jorden min mor".)
http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:NAMA_Aphrodite_Pan_%26_Eros.jpgParallella ideal (godar/'gudar') till Afrodite/Pan och Venus/Baccus (solgoden) fanns ju även i den antika kulturen ikring Östersjön. Här finns fortfarande myterna kvar efter Frej/Freja eller Balder/Nanna i Asgård. I en myt kallas Balders fru Gerd/Gärd ('den skyddande') - i en annan Svanen. En parallell i Sverige, efter Yngve-Frej, er Sven/Svea - medan danskarna har Danp/Dagmar. På andra sidan Bottenhavet finns legenderna efter solgoden/smeden 'Lemminkanen' och svanen/bruden 'Youtsen' - också kallad Pukki/Suometar. Noter gärna namnlikheten Bacchus/Pukki/Puck/Bock.
Afrodite (Leda) från Rhodos - med strået och Svanen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Aphrodite_swan_BM_D2.jpgHur vida detta fynd är en import eller inte är m.a.o. knappt möjligt att avgöra, innan man eventuellt får fram en analys av metallen i godset.
PS: Bengt Nordquist har själv tagit reda på saken här:
http://www.finnestorp.se/aktuellt.aspx#post-151Kul att han kommit till samma konklusion - och hittat ännu bättre bild-exempel. Alltså har han rätt, givetvis...
Det här kan alltså innebära att vi - för första gången såvitt jag vet - har en bild av Balders fru, ävt. en (annan) disa. Man får väl bara tacka och bocka.