Varför skulle det nödvändigtvis vara kannibalism, Straff, Offer eller Hot?
Kan det inte vara så att farfars kranie, tittande in över ens boplats, gav trygghet åt boplatsen? En kontinuitet mellan generationerna? Att en bit av en äldre förmoders kranie stoppas in i nästa generations kranie kanske bara förstärkte detta kranies skydd åt boplatsen? Mormor och mormorsmors andar - i samma kranie – kanske kändes det extra positivt?
Jag har lite svårt att tänka mig att man bygger en stenplattform 14X14 meter och kanske någon meter hög = 196 kubikmeter sten – bara för att förnedra (?) ett antal fiender? Jag kan mycket väl tänka mig att man förflyttade samma mängd sten för att hedra förfäder…
Thomas
Legitimitet handlar ju i stora drag om hur man får människor att lyda. Ett sätt att göra detta är att hota. "Se så här går det om du inte gör som jag/vi säger." Det finns förstås andra liknande tankar som kommer upp. Ett kranie på en påle skulle kunna uppfattas som antingen "håll er borta" eller "fara" Just att man använder den egna artens kranie får en mer hotfull bild än om man hade kraniet av en räv på en påle. Jag har inga belägg på min tes (förståss), men jag skulle tro att i grunden är stenåldersmänniskan och vi ganska lika, trots att det skiljer ett par tusen år, så reagerar alla människor på att se eller hitta delar av en död person.
Trots det jag skrev ovan så finns det fynd/teorier om kannibalism hos stenåldersmänniskan. Det skulle förklara varför inte hela kroppen är bevarad, då det inte direkt finns mycket kött på skallen men det är ju förstås spekulationer.
Då vi inte vet vilka gudar som man offrade till kan man egentligen inte heller dra slutsatser om mänskliga offer. De kunde lika väl offrat blommor/örter och redskap. Dock är det lätt att göra denna slutsats, då att offra någon av den egna arten, ex sin bror, barn eller någon annan familjemedlem måste ses som det ultimata offret
En annan del som vi inte tagit upp, som kanske är lite Scifi. skulle kunna vara att dessa pålar med kranie och med en benbit innuti, skulle användes som en slags skallra för schamaner, beroende på vad för typ av trolldom som skulle utövas
Att ha en familjemedlems döskalle som tittar ut över boplatsen skulle mycket väl kunna vara som du säger, men av någon orsak som jag inte kan sätta fingret på så känns det fel..