Jeg kan vise hvorledes vore bygder så ud i landnamstiden ca. år 400 e.Kr. Da jeg kun har efterset dette i de nuværende danske landskaber er jeg meget interesseret i at få efterprøvet om ikke denne geniale bygdeform var i brug over hele Skandinavien.
Bygdeformen er helt konsekvent i alle landskaber så vi behøver bare at vise et enkelt eksempel.
Götar-sønnerne Herebeald og Hæðcyn (Balder og Höther) gør landnám i Sønderjylland år 497-521 e.Kr., og kan gøre dette fordi ætterne fra Jelling til Anglen er udvandret til Øst-Anglen ca. år 497 e.Kr.
Herebeald (Balder)'s kongsgård ligger i det østlige Sønderjylland som navnet "Bolderslev".
Kort over Bolderslev med stednavnene Bolderslev, Bjolderup, Æ Stadsrøggel, Apud Heesthaw (Balders Bol), Lysege, Tohøj, Nordhøjgaard, og Løgpold, Bolderslev Mark indsat. Oksevejen (Hærvejen) er fremhævet med lyseblå farve. Oksevejen (Hærvejen) kaldes i Jyske Lov fra år 1241 e.Kr. (kap. 52) for ”kunungs hærstrætæ” eller ”Kongens Hærstræde”. De røde "eykt"-linier viser hvorledes navet i landskabet klart er Bolderslev, hvorfra alt udgår. Navet, hvorfra markskellene udstråler, er den absolut oprindelige indeling af bol, hvad Lev-endelsen ligeledes antyder. ”Bol”-stednavnene i Bolderslev findes stadig som ”Perbøl”, ”Todsbøl” og lidt længere ude fra navet ”Nybøl”. Tilsammen ser vi den 8-takkede bol-opdeling, Solen - Den Jordlige Moder - Freya.
Den 8-takkede bol-opdeling = "sólhringr, sólarhringr" (solring, solringen) = "en tid af 24 timer", og derfor "eykt"-systemet. Udtrykt i geografisk forståelse viser "sólhringr, sólarhringr" retningerne nord, nordøst, øst, sydøst, syd, sydvest, vest og nordvest.
At bygderne blev opbygget ved brug af "eykt"-linier gør at enhver fribonde kan bestemme tiden, og det er en væsentlig del af bygdeformens formål.
Bjolderup, [Here]beald's þorp, ca. 2 km vest for Bolderslev, har været thorpen, hvor ættens private gudehov lå i form af et Hearg (se Hávamál, vers 50, Ældre Edda). Den nøjagtige placering kan ses ved hvor Bjolderup Kirke nu står. Jeg mener absolut det klart fremgår fra den oprindelige bol-opdeling at Thorpen har været en del af den oprindelige opbygning af Bolderslev, lagt i yderkanten mod vest, som vi ser det andet gudehov lagt i yderkanten mod øst. Bjolderup Kirke var oprindeligt viet til ”Vor Frue”, dvs. ”Vor Freya” (som kristendommen så udskifter med deres dertil opfundne Jomfru Maria-dyrkelse).
mvh
Flemming