Ja, och så "upptäcktes" Jylland år 5 e.Kr.
Det hela omtalas i Res Gestae Divi Augusti kapitel 26:
http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Augustus/Res_Gestae/home.html
De antika romerska källorna omtalar inga resor längre bort i det nordiska området.
Den text du här återger härstammar just från den tiden efter Teutonenburg etc. då Augustus faktisk verkar ha besökt "härskarna i norr" - för att slutat fred med alla germaner, i en och samma vända...
Efter dess lyser han fred över hela riket och med alla sina grannar ("Pax Romanum"). Undertiden berättas att det att Augustus "blidkade gudarna" och "upptogs i deras krets". Kan det innebära att romernas herskare, Augustus, fått audiens hos dom "heliga männen" som fanns kvar i norr, vart dom "helgades" i kraft av sin historiska position som högadel inom en patrilineal högkultur, till exempel...
Vill man lära något om vikingatidens kulturform är dom spår vi har från romerska "gudabileten" och mytologier ett rätt sakligt material. Sen är ju den strategiska frontlinjen under romertid och såväl som vikingtid rätt sammanfallande - det romerska Limes och det frankiska rikets "limes" var rätt likartade i såväl geografisk betydese som i militär, ekonomisk, politisk och etnisk.
Tanken att "ersätta dom gamla godarna" - och därmed bryta forn säd och lag - var redan gammal då Octavian blev född för att fullföra en sådan tanke - med hård hand. Motivet var drömmen om att göra ett nytt världscentrum - en Cosmo Polis med en "Kungarnas Kung" - fanns ju redan på Babylons tid. Mellan Octavians adliga förfäder återuppstod denna tanke igen, numer under Jupiters gamla höjd i Rom. När Caesar sen lyckas med grovjobbet i norr och öst skulle hans adoptivson (sic!) överta "Ju-pitas" gamla tron - och därifrån härska till jordens alla
åtta hörn.
Det finns en gammal brokad som återger Augustus "kröning" som Jupiter, där dom gamla ämbetsmännen - altså dom gamla Godarna ("gudarna") - tydligen deltar i ceremonin.
http://ancientrome.ru/art/artworken/img.htm?id=1326 Augustus fick hädanefter beskrivas som "Di-vin-us" eller "Di-us" och respekteras som en "upphöjd" person i en "helig" (kulturhistorisk gynnsam) position och funktion.
Lägg gärna märke till hur Octavian först blir Kejsare - och Augustus - efter fredspakten med "godarna i norr". Därefter gör han ett nytt Mars-tempel centralt i Rom - till en viss "Ul-Tor". Hedanefter talar om en "kejsarkult" - häller än om en "religion", även om Kejsaren numer fick tituleras som "Gud" eller som "Gudomlig".
http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_cult_(ancient_Rome)
Fram till slutet av andra världskrig kunde man inom dom gamla japanska ätterna (adeln) hitta en kejsarkult där man fortfarande hedrade minnet efter egna förfäder genom att titulera kejsaren själv som "Gudomlig" och "Helig", med beskrivningar som "Solens son" och "Den Högste", medan dom andra dignitärer ("godar" och "godinnor") fick andra epitet och tilltalsformer.
http://en.wikipedia.org/wiki/AugustusI N-Europa hade vi en liknande kultus ikring Asarna, själva kärnfamiljen för dom "heliga" män ("heilagurmennir") och kvinnor som beskrivs i fornålder-sagorna. När Augustus träder fram i solen har Octavians gamla drömmar sinat och en ny kejsarfunktion framstått - som fredsgarant och välgörare, häller än som yrkesmördare och krigsprofitör. Efter det hans officiella biografi berättar (citat ovan) kan vi väl utgå från att Augustus åtminstone hälsade på härskarna i Danmark (Julland), där kungen (rex/res) för dom germanska hertigarna (duces) verkar ha bott. Annars berättar Tacitus att germanerna väl kände till Herakles och Odysevs, som båda påstås besökt landet mellan Östersjön och Nordsjön:
http://www.sacred-texts.com/cla/tac/g01000.htm