Rus har jag i mina tankat avfärdat som ett namn på Svenska Vikingar, Rus är för mig de som rörde sig kring Rurik och hans ättlingar, alltså Ryssar – eventuellt med Svensk/Skandinavisk härstamning. Koppling som en del har framfört till Roslagen ser jag som rena romantiska fantasier från 1800 tals yran över Vikingatiden. Läs vad som skrivs i ämnet – det hela blir fruktansvärt krystat och rent löjeväckande.
Uppsvée låter för mig krystat – men jag är ingen språkexpert. Upplänning låter för mig bättre – men det blir dom ju först 1296. Om jag före 1296 tillhörde Uppsvearna – och bodde t.ex i Attundaland – vad kallade jag mig? Attunding? Attundalänning? Eller var man ”Folklänning” Uppsvélänning? Något namn måste ju ha existerat eftersom det bär viktigt att kunna tala om var man kommer ifrån.
Jag kan inte så här på rak arm komma ihåg att jag i sagorna läst att någon kalls sig för: Svée. Oftast skrivs att den och den tillhör Svearna - om jag minns rätt, eller att man är av Svea Ätt.
Någonstans tror jag att det är lite viktigt det här med vad man kallade sig eftersom det hela har ju att göra med vem man är, det är en del av en persons identitet, det berättar en del om vem han är och vad han står för.
Att ordet saknas (?) kan ju vara ett tecken på att begreppet Svear, i sin samtid, kanske inte var så viktigt som vi, idag, vill göra gällande? Jag har ju uppfattningen om att alla var Svear – av Svea ätt/folk – men att vi, utöver detta, även var Götar, Jämtar, Värmlänningar, Närkingar Södermanlänningar, osv, på samma sätt som jag är Skandinav, Svensk, Jämte, Östersundare, osv.
Thomas