Ännu en publisering av någon om Jesus hörde jag på radion, han hade kommit fram till att Jesus inte dog på korset.
Arianerna hade också den uppfattningen. Deras teologi är ganska komisk, ända till dess man inser, att det en gång var blodigt och dödligt allvar. Idag kan och törs vi skratta åt eländet. Så här var det enligt detta dårpipperi:
Jesus var inte identisk med Gud, ett med Fadern, utan han var, liksom det feodalt organiserade Himmelriket, skapad av helig andemateria. Dess egenskaper liknar den ektoplasma, som okultister talar om. Spöken matrialiserar sig i sådan materia.
Den som är skapad av sådant, kan gå på vattnet och genom väggar. Då är några spikar genom händer och fötter inga problem. Då kunde Jesus hänga där på korset, hånflina och tänka ut helvetiska straff. Han dog aldrig. Lidandet var en bluff.
Detta gav svar på frågan: "Hur kan vår Gud låta sig behandlas på det sättet?" De arianska kejsarna var psykopater med attityder som även Hitler och Stalin uppvisat. Den Kristus, som Arius beskrev, kunde de identifiera sig med. Jesus tålde stål! Gisslet och den där lansen, som Jesus på korset fick stucken i sidan, var lika verkningslösa som spikarna.
Att tåla stål gav hög rang. Det skröt alla segerrika med, kejsare och goter. Deras segrar legitimerade dem. Gud hade uppenbart skapat dem med mer helig ande/ektoplasma än andra. Det var mer lika Jesus än de med rött blod, de som inte har så mycket blå himmel i sig.
Jämför med framgångsteologin. Dess kyrkor finner det empiriskt bevisat, att Anna Anka har en mycket heligare (= kvantitativt mer och större) ande än du. Det är bara att titta på bankkontot. Arianismen kunde alltså svara på frågan varför somliga är bättre än andra.
Alla än idag gällande kristna trosbekännelser skapades i protest mot de gotiska herrefolkens arianism. De bestrider arianismens filosofi. Kunskapen om vad deras ord betyder förträngdes dock, när blåblodighetens och det feodala Himmelrikets politiska idéer skulle räddas.
Men finns inte ektoplasman, så finns inte Himmelriket heller. Försök hitta det i Jesu ord om himmelriket! Det är något annat han talar om. Hans ord är obegripliga för den som tänker på något sorts materiellt feodalrike.
Möjligen levde han i en världsbild, där tankens rike är en verklighet skild från materien. I den antas vi existera även efter kroppens död. Städa därför upp i den, medan du kan!