Apropå detta med handkilen av basalt. (Jag är nu inte bergrundsgeolog, eller "hard rock geologist" som det så tufft heter, men försöker ändå kommentera detta på ett rudimentärt plan.
Det verkar råda viss förvirring om huruvida bergarten som handkilen är gjord av finns i Sverige eller ej. Om man bara säger "basalt" så finns det som sagt gott om sådana i Sverige, eller är det verkligen så att just denna basalttyp är säkert identifierad som kommande från Ruhr? I hallandsposten står det att "Geologer och professorer i arkeologi har tittat på stenverktyget och alla är överens att Lennart Carlies teorier stämmer." vilket låter lite luddigt tycker jag. Är det någon som vet vilka det är som ha tittat på detta, hur man proviniensbestämma basalten, och hur säker man är på denna bestämning?
Just basalter (och även dess motsvarighet bland gångbergarter, diabaser) är ofta svåra att typa på det här sättet, rent okulärt, eftersom den är så mörka och därmed väldigt lika varandra (men i allmänhet kan man ju också provinienssbestämma dessa också genom isotop- och spårämnesanalys. Om man kunde göra det med denna handkil så skulle man kanske mer säkert kunna bestämma varifrån basalten kommer.)
Sedan en undran till de arkeologikunniga här: Hur vanligt är det att man hittar exotiska bergarter bland verktygen i senare kulturer? Hur stor andel av verktygen kommer uppskattningsvis från lokala bergarter och hur stor andel kommer från områden 40 mil söderut (och alltså måste vara importerade eftersom de annars rörts sig mot isrörelseriktningen). Från en sådan analys bör vi utesluta flinta eftersom detta var ett eftertraktat råämne, tillskillnad från basalten från Hamburg som i kvalité har många motsvarigheter och många gånger överträffas av lokala bergarter.
Genom den andel man får fram i en sådan analys kan man kanske ana något om källvärdet för handkilen som lokalartefakt i Harplinge, respektive som i senare tid importerad handkil från nordtyskland.
Observera att jag genom detta inte vill såga handkilen ifråga. Jag är medveten om att det ändå finns en chans att den härrör ur ett lokalt fyndmaterial, vilket såklart vore fantastiskt.