- Är storhögar (brandgravar) och båtgravar skapade av en och samma kultur eller är de spår av två olika kulturer som levt sida vid sida inom samma geografiska område?
Enligt Voluspa, Vavtrudnesmål och Rigstula tillhör dom en och samma kultur, vilken utvecklades successivt i olika grenar, från dom första husbyggare i 'Norderlanda'.
- Kan en plats med rika furstliga gravar (storhögar, båtgravar eller kammargravar) i regel anses ha varit en centralplats i ett forntida hövdingadöme?
Definitivt.
Man kan också tillägga att gravrösen, etc. kan representera lokala häradshövdingar/fruar och regionala landshövdingar/länsfruar. Slutligen kan man påstå att man i ett centralt landskap, typ Mälardalen, haft en gemensam "storhövding" varifrån dom andra utgått. I så fall bör den centrala huvudort/huvudstad vara den äldre och i kraft av sin position som ursprungsområde tjäna som huvudsäte/kungasäte för nämnda regioner.
En sådan struktur övergår under medeltiden till det samhällssystem vi kallar monarki, med kung, högre adel, lägre adel, bondestånd och allmoge. I det gamla systemet var alltså högadeln (hertigar/hersar/ländermän) alla barn av kungen. När dom sen trädde i funktion i dom olika landskapen fick dom där göra nästa generation lågadel (jarlar, heradshövdingar) som i sin tur fick sätta en son till varje gård i häradet för att i sista instans göra alla gårdens barn. Den gång var alltså all allmoge kungliga ättlingar, som barnbarns barnbarn till gammalkungen - nuvarande kungs far eller farfar. På den tiden fick naturens logos och människans lagar följas åt - vilket skapade olika folkslag och kungariken...
- Om den andra frågan kan besvaras med ja, borde då inte Gamla Uppsala (med Valsgärde) och Vendel ha varit centralplatser i två separata hövdingadömen?
Inte nödvändigtvis. Buckingham Palace och Winsdor Castle hyser två olika monarker. Den ena är kung av England, den andra Duke of Winsdor. Skicken är givetvis att hertigen, som är kungens äldsta son och därför också Englands kronprins - flyttar tillbaks till Buckingham när fadern dör. Dom övriga kungasöner bli alla hertigar i ett av dom engelska landskapen, men alltså inte av Winsdor. Samma system tycks ha gått för sej i Sverige i gamla tider. Det KAN förklara Vendel...
- Är det möjligt att kartlägga hur asatron har spridits i Skandinavien? Kan exempelvis brakteater och inskrifter med den äldre futharken vara viktiga ledtrådar?
"Asa-tron" är ett uttryck från modern akademi. Enligt ovannämnda källor var Aserna en historisk realitet, vilka dyrkades som alla nordbors förfäder. Alltså var Asarna där från början.
Historien om Aserna utgör alltså en historisk mytologi, likt den romerska, grekiska och finska - där figurer, bilder, teman och tider anses ha en historisk rot. Man får skilja myterna från dom fiktioner man senare satte i hop av rent maktpolitiska skäl, till övertro och religion.
Ynglinga-sagans prolog om Odens väg från ett grekisk/romersk Troja konstruerar en enda stor "känning", där Ynglingarnas ursprung får en tydlig tillämpning till 1200-talets allmäktige, gallo-romanska diktatur. Den antika kulturens grundval i norr, Aserna och Asgård, fick inte uppmärksammas, men genom sin "poesi" lurade Snorre fram en möjlighet att kringgå censuren.
Snorre fick alltså beskriva den hedna kulturens ursprung och kärna som "fantastiska historier". Därför namnet "Gylva-ginning", vilket hänför till en svensk kung, Gylfe, som kan gå till Asgård där han får audiens hos Oden, Tor och Balder, som berättar historien om deras och nordbornas ursprung. Sen berättar Snorres samlade om hur EN gemensam kultur i Norden, från "Arilds tid", förgrenade sej och befolkade "alla Nordurlanda".