Bures !
Boreas blandar ihop saker och ting och utesluter det som icke passar honom.
"Passar"? Och vad månne det vara? Tror du det här är en skenhelig sökan efter nord-kalottens historia med underliggande motiver av politisk eller ekonomisk karaktär?
Vem är det som har sådana motiver?
Sen får du gärna ange vad som blandas i fel - så att också du kan bidra till att vi kan åtminstone försöka hålla tungan rätt i mun och ögonen på trådens mål - och den historia som alla folk på nordkalotten längtar efter att förstå.
Tidsangivelser och källhänvisningar saknas. Bara några påpekanden:
1. Vad gäller språket:
Visar till T.I. Itkonen: Suomen lappalaiset vuoteen 1945. I–II. WSOY, Porvoo 1948;
Knut Bergsland, opublicerad utredning för Samerettsutvalget 1987 ; Ante Aikio: ”An essay on Substrate Studies and the Origin of Saami” 2004.
2. Det heter GUOVDAGEAIDNU, som betyder "mitt på vägen" (hade tidigare annat namn) och har ingenting med "gainu" att göra.
MVH
Návdi
1. Vad studierna visar är att samisk har ett annat substrat i botten än kvener, finnar och ester. Varför är det så? Vilken av dessa språkgrupper har störst ordförråd gemensamt med skandinaviskan, respektive uralisk eller altai?
2. Fonetisk är det tydligt att folk från Finmark uttalar Guovdageaidnu i två stavelser;
gouvda och geaidnu. I den post-danska norskan har man stavat detta med skarp >g, alltså >k och skrivit Kautokeino. Dock har man lyckas behålla samma stavelser som dom FU invånare använder, eftersom det (fortfarande) uttalas "Kauto-keino".
Att man i samiska använder det svenska alfabetet på sitt eget sätt är så en annan sak. Det är det fonetiska ursprunget som danar bas för ordet. Vad som talas och vad som skrivs får man i det här sammanhanget hålla skillt. Geaidnu kan givetvis skrivas med lite olika diftonger, vokaler och konsonanter.
Din översättning; "mitt-i-vägen" får man ju förstå som någonting vettigt, typ "mitt-vägs" eller "mitt-vägen", (till skillnad från "övre" och "nedre" vägarna). Ser man på kartan så framgår ju stig- och vattenvägarna från fjällen i öster till havet i väst tydligt, till och från Kautokaino.
Mot nord/nord-väst kommer man till Masi och Alta, mot nord-väst går vägen till Flintfjäll och handelsplatserna i Kvenangen, rakt väst går stigarna över Reisa till laxen och renbeten i Kjosens fjäll och Kåfjord. Mot nord-öst går leden till huvudleden till Karas-jokkas och Enare, mot syd-ost går leden till Pallastunturi och Kajanki, mot söder går leden rakt till Karas-uvan-to.
Gauto-kaino ligger alltså "i-mitten-av-alla-vägar" över västra rikshalvan av det Sapmi som en gång styrdes från stora Inari. Därför tycker jag nog fortfarande "stora vägmötet" milt sagt indikerar en regional centralort och "mötesplats".
Sen är det tydligt att kvänerna också haft sina vägar efter samma led - på vägarna från Pallastunturi, Rovaniemi och Kuusamo - till svedjebruk och tjärbrännor i Skibotn, Lyngen, Kvenanger, Alta, Porsanger, Tana, Varanger och Pasvik.
När du påstår att Kiruna är ett finsk inlån från samiskan så anticiperar du ett cirkelargument, ungefär som att påstå att finskan fått talord som Kolme från den moderna baltiskan. Det förutsätter att finnarna inte sett en ripa innan samerna visade upp en - och att dom inte räknat sina dagar innan avarerna erövrat handelsvägarna efter Dvina. Det är vad man i Nörje kallar "suverän källkritik och självlysande logik".