Bures Liothida !
Du kan väl vara så snäll att citera mig korrekt.
Jag säger inte:
Vi skulle ha diskuterat mytologierna (ideologien) för sig, och det praktiska
utövandet av noaiddástallan och sejd för sig ...
Jag säger:
Vi skulle ha diskuterat mytologierna (ideologien) för sig, och det praktiska
utövandet av noaiddástallan och sejd för sig - och så kopplingarna däremellen.
Det var ett försök på att göra det tydligare att en sammanblandning har skett i
diskussionen mellan det mytologiska och det verkliga/praktiska - speciellt när det
gäller norrön mytologi och sejd. Man vill ha det till att sejden var shamanistisk
därför att Oden i mytologien har getts shamanska drag.
Det menar jag är en vilseledande sammanblandning.
I norrön kultur finns den "store shamanen" Oden (vars huvudsakliga drag inte alls
är shamanska) i mytologien, i den verkliga sejden finns ingen shaman proper, men divinatoriska völvor (ja, också en "finna" finns nämnd i Vatnsdøla saga). I samisk noaiddástallan finns ingen "stor shaman" i mytologien, samtliga noaidier finns i verkligheten.
Sedan är det ju helt klart att oenigheten här till stora delar beror på vad man menar med
"shamanism". Om det har de lärde diskuterat länge och gör säkert fortfarande.
Louise Bäckman och Åke Hultcrantz är läsvärda i den diskussionen. Jag menar
att shamanism proper förutsätter (så gott det nu låter sig göra att beskriva med ord):
att man upplever sig som en del av naturen, icke som stående över den, att människorna är i släkt med djuren, att det finns en värld av andar och krafter i naturen som människan kan ta kontakt med eller som tar kontakt med människan, alla människor föds med fárrosaččat/följeslagare/skyddsandar, men en noaidi måste också ha veahkkevuioŋŋat/hjälpandar för att kunna resa tryggt (den följeslagare man är född med följer med överallt), bruk av trumma (en stark trumma har en egen historia) och jojk, att noaidien har förmåga att förändra sitt medvetandetillstånd och besöka andevärlden för att
få hjälp med olika saker (ofta har då noaidien hjälp av andra, som också kan uppleva
förändrat medvetande).
Shamanism proper kan bara beläggas i arktiska och subarktiska områden. Shamanism proper
har en mycket stark ekologisk och social anknytning.