Författare Ämne: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?  (läst 85689 gånger)

Àsvas

• Gäst
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #20 skrivet: mars 08, 2008, 20:49 »
Citerat från tty:
"Det finns nog inga Ull-namn heller, eftersom dessa är karaktäristiska för östra Sverige. "

Det stämmer inte heller. Det finns massor av Ull-namn och Ull-platser  i Västnorge. I Raumsdlr tex finns flera Ullarland. Sunnmaeri har både Ullarland och Ullarvik. Agdir har  Ullaröy och Ullarland, och dessutom ett Tröiborg (dvs en labyrint). Runt Viken, Sydöstnorge finns mängder med Ullar-* och också några Skadehof..., studerar man område efter område kan man hitta dessa namn.

Det finns också några Ullplatser norrut i Sverige. Det ortnamnsforskare tänker sig är att Skade dyrkades före Ull, så att en del Ullplatser ersätter Skades kultplatser. Men där de finns inom samma område så ligger de på olika typer av platser.
Island koloniserades främst ca 870 - 930, "landnam". Tröndelag ligger inte på Island. Jag törs inte säga något om Oden-namn och Norge, måste studera detta mer. Men som sagt Tyr, Oden och Tor är sena gudar i Skandinavien. Tidigast lär Skade vara om man ska döma efter de teofora namnen och typer av kultplatser.

Àsvas

• Gäst
« Svar #21 skrivet: mars 09, 2008, 08:27 »

För övrigt så är Tacitus inte den första författaren som beskriver germaner som distinkta från kelter. Den första bevarade text som gör den distinktionen är Julius Caesars "Galliska krig". Fragment av äldre grekiska historiker som citeras i yngre texter gör också distinktionen.
Här kommer ett intressant stycke. detta visar då att Ceasar kände till skillnaden mellan galler och germaner.
Jag har läst Tacitus och där skriver han att skillnade inte var känd, så då drog jag slutsatsen att han var först. Men det var han inte.
http://cornelius.tacitus.nu/caesar.htm

Fast nu är vi lite off topic... :)

Utloggad Oden

• Novis
  • Antal inlägg: 13
« Svar #22 skrivet: mars 09, 2008, 09:45 »
Jo  :) lite grann men ändå intressant att följa ovanstående tankegångar.

Utloggad Spaceromancer

• Medlem
  • Antal inlägg: 64
« Svar #23 skrivet: mars 09, 2008, 14:14 »
Man fick inte förstöra benen, utan de skulle göra att svinen var levande igen dagen därpå. Galten Särimner tänker man. Men också på samernas björnkult som dock troligen är äldre, från jägartid.

Björngravarna i lappland är daterade till mellan 800 - 1700 ekr.

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #24 skrivet: mars 09, 2008, 18:42 »

Vilken historiker är det som menar att kelter kom från Mindre asien och invaderade Grekland?

Inte från Mindre Asien, utan från Asien.

Mindre Asien är såvitt jag vet en del av Asien och dessutom den enda del av Asien varifrån man kan invadera Grekland.

Citera
Citat från tty:  "Kelterna kom inte från asien utan från centraleuropa. Och det finns såvitt jag vet inget som pekar på att grekerna skulle ha kommit från Asien, än mindre att germanerna skulle ha kommit från Asien så sent (200-talet före kristus)."

Årtalen stämmer inte med ttys.

Det är möjligt, men eftersom du ansåg att germanerna var keltiska legosoldater så antog jag att du förutsatte att de var någorlunda samtida. Legosoldater brukar historiskt sett vara samtida med sina uppdragsgivare.

Àsvas

• Gäst
« Svar #25 skrivet: mars 10, 2008, 12:26 »

Björngravarna i lappland är daterade till mellan 800 - 1700 ekr.

Det finns gravar med björnben, renben och älgben som är äldre än så som man hittat i gravar i norr.
"De är för tiden för Kristi födelse, men man räknar med att dessa jägare har en kontinuitet längre tillbaka i tiden."
Men det var nu Oden det gäller.

Àsvas

• Gäst
« Svar #26 skrivet: mars 10, 2008, 12:34 »

Det är möjligt, men eftersom du ansåg att germanerna var keltiska legosoldater så antog jag att du förutsatte att de var någorlunda samtida. Legosoldater brukar historiskt sett vara samtida med sina uppdragsgivare.

Det är inte jag som anser det. Om legosoldaterna. Det är en uppgift jag hämtat från  auktoriserad litteratur om kelterna.

Àsvas

• Gäst
« Svar #27 skrivet: mars 10, 2008, 12:40 »

Mindre Asien är såvitt jag vet en del av Asien och dessutom den enda del av Asien varifrån man kan invadera Grekland.

Man kan komma nordost ifrån också, via det som senare blev Trakien. Men visst man kan komma via Mindre asien.

Utloggad Spaceromancer

• Medlem
« Svar #28 skrivet: mars 10, 2008, 14:52 »
Det finns gravar med björnben, renben och älgben som är äldre än så som man hittat i gravar i norr.
"De är för tiden för Kristi födelse, men man räknar med att dessa jägare har en kontinuitet längre tillbaka i tiden."

Det har säkert funnits jägare och gravar med olika djurben längre tillbaka än så. Men det betyder inte att även en björnkult var det. Om vi tar de s.k. björngravarna som ett bevis för en björnkult, så är de daterade till 800 ekr eller yngre.

Àsvas

• Gäst
« Svar #29 skrivet: mars 10, 2008, 15:08 »

Det har säkert funnits jägare och gravar med olika djurben längre tillbaka än så. Men det betyder inte att även en björnkult var det. Om vi tar de s.k. björngravarna som ett bevis för en björnkult, så är de daterade till 800 ekr eller yngre.

Dessa gravar är på samiskt område. Och det har varit diskussion om dem.  Det har visat sig vara samiska gravar. Jag förstår att ditt hävdande om årtalen har att göra med detta. Det finns en annan tråd här som tar upp den diskussionen. "Vilka var först?", "Stenålder".

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #30 skrivet: mars 10, 2008, 15:18 »
Det är inte jag som anser det. Om legosoldaterna. Det är en uppgift jag hämtat från  auktoriserad litteratur om kelterna.

Vad är auktoriserad litteratur för något?
Ju äldre desto bättre.

Àsvas

• Gäst
« Svar #31 skrivet: mars 10, 2008, 15:51 »

Vad är auktoriserad litteratur för något?

Litteratur som man använder som undervisningsmaterial på universitet i Storbrittanien. Jag tycker det duger.
Bäst att jag lägger till innan jag blir halstrad , skriven av en profesionell (universitetsutbildad, examinerad) historiker/arkeolog.

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #32 skrivet: mars 10, 2008, 16:00 »
Skulle man kunna få den kompletta referensen?

Àsvas

• Gäst
« Svar #33 skrivet: mars 10, 2008, 16:02 »
Skulle man kunna få den kompletta referensen?
Javisst, vi kan börja byta referenser. ;D

Utloggad Spaceromancer

• Medlem
« Svar #34 skrivet: mars 10, 2008, 16:22 »
Dessa gravar är på samiskt område. Och det har varit diskussion om dem.  Det har visat sig vara samiska gravar. Jag förstår att ditt hävdande om årtalen har att göra med detta.

Då förstår du helt fel. Jag skrev bara till vilken tid björngravarna daterats som en kommentar angående det du skrev om att den samiska björnkulten var från jägartiden.

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #35 skrivet: mars 10, 2008, 18:09 »
Jag har svårt att förstå björngravars koppling till bilder av Oden. Starta gärna en ny diskussion, om ni använder sökfunktionen tror jag att det finns några gamla diskussioner om saken.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad liothida

• Stammis
  • Antal inlägg: 433
« Svar #36 skrivet: mars 11, 2008, 11:36 »
Jo, jag skulle inte vågat skriva så om ortsnamn om jag inte har mycket goda källor. Man anser att Tyr (motsvarar då Tiwaz) kom först, sedan Oden och sist Tor. Att Tor kom sist tror man beror på två saker. 1. Oden finns inte alls på Island, men Tor finns desto mer. Oden hade redan spelat ut sin roll  i Skandinavien, när man koloniserade Island.
2. Kolonisatörerna kom från Västnorge. Oden finns inte där heller i ortsnamnen, (inte i så stor utsträckning(?) bör jag kanske lägga till, för jag känner inte till Norges Odennamn).

Ser med spänning fram mot redovisningen av dessa "mycket goda källor". Låter annars som att Bob G Lind eller Dag Stålsjö blivit prefekt i Göteborg.
Oden  och Tor finns belagd i de flesta germanska språk och har en variation som tyder på att de går tillbaka till urgermansk tid, alltså åtminstone till tiden kring kristi födelse.
Att använda ortnamnsforskning för att fastställa forntida kult i sverige är ganska vanskligt, framför allt för att det finns ytterst få ortnamn som går längre tillbaka än till folkvandringstid.
Det finns flera tänkbara förklaringar till varför Oden inte syns mycket i ortnamnen. 1) Oden är kungarnas och krigaradelns gud, inte folkets gud - därmed förekom inga stora publika kultplatser. 2) Oden är så "mäktig" att hans namn inte bör nämnas (som israeliternas Yahwe), kultplatserna har då fått andra namn, utan gudanamnet i.
Sen tror jag, i och för sig, att Oden i olika tider och på olika platser haft konkurrens om att dyrkas som högguden, allfadern, från framför allt kanske Tyr och Ull, men alla dessa gudanamn kan spåras så långt bak vi kan titta, några belägg för ett äldre gudaskikt finns inte (även om det är jättepoppis att fantisera om undantryckta modergudinnor och annat).

Utloggad liothida

• Stammis
  • Antal inlägg: 433
« Svar #37 skrivet: mars 11, 2008, 11:38 »
Denna gudinna brukar avbildas med två fåglar vid skuldrorna. Det var en sorts förminskning av de vingar gudinnan hade haft i Asien. Hon brukade också vara omgiven av två rovdjur en på varje sida.

Vilken är denna gudinna?

Àsvas

• Gäst
« Svar #38 skrivet: mars 11, 2008, 17:22 »
Jo, jag skulle inte vågat skriva så om ortsnamn om jag inte har mycket goda källor. Man anser att Tyr (motsvarar då Tiwaz) kom först, sedan Oden och sist Tor. Att Tor kom sist tror man beror på två saker. 1. Oden finns inte alls på Island, men Tor finns desto mer. Oden hade redan spelat ut sin roll  i Skandinavien, när man koloniserade Island.
2. Kolonisatörerna kom från Västnorge. Oden finns inte där heller i ortsnamnen, (inte i så stor utsträckning(?) bör jag kanske lägga till, för jag känner inte till Norges Odennamn).

Ser med spänning fram mot redovisningen av dessa "mycket goda källor". Låter annars som att Bob G Lind eller Dag Stålsjö blivit prefekt i Göteborg.
Oden  och Tor finns belagd i de flesta germanska språk och har en variation som tyder på att de går tillbaka till urgermansk tid, alltså åtminstone till tiden kring kristi födelse.
Att använda ortnamnsforskning för att fastställa forntida kult i sverige är ganska vanskligt, framför allt för att det finns ytterst få ortnamn som går längre tillbaka än till folkvandringstid.
Det finns flera tänkbara förklaringar till varför Oden inte syns mycket i ortnamnen. 1) Oden är kungarnas och krigaradelns gud, inte folkets gud - därmed förekom inga stora publika kultplatser. 2) Oden är så "mäktig" att hans namn inte bör nämnas (som israeliternas Yahwe), kultplatserna har då fått andra namn, utan gudanamnet i.
Sen tror jag, i och för sig, att Oden i olika tider och på olika platser haft konkurrens om att dyrkas som högguden, allfadern, från framför allt kanske Tyr och Ull, men alla dessa gudanamn kan spåras så långt bak vi kan titta, några belägg för ett äldre gudaskikt finns inte (även om det är jättepoppis att fantisera om undantryckta modergudinnor och annat).

Kul med så mycket insinuationer på så kort stycke. Jag tror verkligen inte att det är Västgötaskolan det handlar om.

Du har då också egna teorier om Tyr , Oden och Tor? Jo jag tycker det är kul med lite egna hypoteser, men jag tror nog att ortsnamnsforskare kan ha något att komma med, om man inte beslutar sig för att dom också tillhör Västgötaskolan?

Jättepoppis att fantisera om modergudinnor, jag tror snarare att det är på tiden att man upptäcker att det funnits en historia innan de manliga gudarna. Det är mycket seriös forskning som pågår internationellt om detta, och det är långt bortom om den tidigare feminismens begränsningar eller snararependeln svänger fram och tillbaka. Jahwe var uppenbarligen också en feminin gud innan DEN maskuliniserades.

Àsvas

• Gäst
« Svar #39 skrivet: mars 11, 2008, 17:41 »
Denna gudinna brukar avbildas med två fåglar vid skuldrorna. Det var en sorts förminskning av de vingar gudinnan hade haft i Asien. Hon brukade också vara omgiven av två rovdjur en på varje sida.

Vilken är denna gudinna?

Allmänt av många författare omnämns hon som "mistress of animals".