Precis det vad jag skrivit om Asien, kelternas strider med greker (och att de kom från Asien den ena folkgruppen efter den andra) och iranska folkgrupper som tar sig till Balkan lär man ut på historieundervisningen på Göteborgs universitet, vårterminen 2008.
Att serber, kroater och albaner är just dessa iranska folk.
Min egen tanke är att "vikingar" också är just dessa folk från Balkan, att de när de kom till Skandinavien hade med sig "asarna" från sydgermanerna. Jag tycker att svenskarna till utseende är mycket lika dessa folkgrupper på Balkan. (Och de genetiska undersökningarna motsäger inte heller min teori).
Sedan kanske du har rätt om Ragnar Lodbrok, det vet jag inte, men principen är densamma. Någon man anser är "svensk" som yttrar sig om grisar.
Jo, jag skulle inte vågat skriva så om ortsnamn om jag inte har mycket goda källor. Man anser att Tyr (motsvarar då Tiwaz) kom först, sedan Oden och sist Tor. Att Tor kom sist tror man beror på två saker. 1. Oden finns inte alls på Island, men Tor finns desto mer. Oden hade redan spelat ut sin roll i Skandinavien, när man koloniserade Island.
2. Kolonisatörerna kom från Västnorge. Oden finns inte där heller i ortsnamnen, (inte i så stor utsträckning(?) bör jag kanske lägga till, för jag känner inte till Norges Odennamn).