Helgonreliker är ett verkligt spännande kapitel i vår historia. Antikvitetshandlare har det nämligen alltid funnits, både seriösa och lurendrejare. Ta bara Ursula och de 11000 jungfrurna. Enligt legenden från 900-talet var Ursula en engelsk prinsessa. På pilgrimsresa till Rom mötte hon och hennes 11 jungfrur i Köln Attila och hans hunner och de led alla martyrdöden. 1106 fann man vid befästningsgrävningar ett forntida gravfält med mängder av skelett. Man förstod då att det var fel uppgifter i helgonberättelsen. 11 jungfrur blev i stället 11000 jungfrur som alla slagits ihjäl. Försäljning av jungfruben blev faktiskt en av Kölns stora handelsvaror fram till ca 1400 då påven satte stopp för det hela. De flesta medeltidskyrkor i Sverige hade en relik från dessa masslaktade jungfrur.
Ett relikben som fanns i Skivarps kyrka i Skåne påstods vara från jungfru Marias hand. Benet har visat sig komma från en säl. Jag har för mig att ett sälben också fanns i den heliga Birgittas kista i Vadstena. Är det någon som kan bekräfta? I varje fall fanns det sex överarmsben i kistan. Även om jag personligen håller henne ytterst lågt, bl.a. för hennes påhopp på kung Magnus och hans hustru, hennes anklagan och smutskastning av att kungen var homosexuell m.m. vägrar jag tro att hon var utrustad med så många armar.